У перші три роки життя дитини активно розвиваються його органи чуття. При цьому головною умовою повноцінного розвитку дітей раннього віку є розвиток сенсорики. Ігри на розвиток сенсорики спрямовані на формування комплексного і гармонійного світосприйняття, а також служать першою сходинкою до придбання чуттєвого досвіду і пізнання світу.
Рівень сенсорного розвитку дитини надає безпосередній вплив на його естетичне, розумовий і фізичне виховання. При цьому під сенсорним розвитком розуміється те, наскільки повно і абсолютно дитина бачить, чує і відчуває навколишній світ.
Значення сенсорного розвитку дітей раннього віку виражається в наступному:
• Воно являє собою базу для інтелектуального розвитку дитини:
• Структурує і впорядковує дитячі враження від спілкування із зовнішнім світом;
• Стимулює розвиток спостережливості та уваги;
• Робить позитивний вплив на естетику дитини;
• Стає базою для розвитку фантазії та уяви;
• Готує малюка до взаємодії з реальним світом;
• Дає маляті можливість навчитися новим метолам предметно-пізнавальної діяльності;
• Формує сенсорні еталони;
• Дозволяє розширити словниковий запас;
• Робить вплив на рівень розвитку слухової, зорової, образної, моторної пам'яті.
Ігри на розвиток сенсорики створюються з урахуванням вікових особливостей дитини і принципів добровільності, також права на самостійний вибір і самовираження.
Кожна дитина у своєму повсякденному житті стикається з величезною кількістю фарб і форм. Це і одяг, і іграшки, і побутові предмети, і рослини на вулиці. Засвоєння всіх цих знань і уявлень проходить стихійно, без прямої участі дорослих. Тому найчастіше дитина отримує дуже поверхневі знання про світ. Тут на виручку приходить сенсорний розвиток - системне, послідовне і поступове знайомство дитини із сенсорною культурою суспільства.
У кожному віковому періоді сенсорне виховання має власні цілі і завдання. У перший рік життя дитина активно накопичує уявлення про форму, колір і величину предметів. При цьому батьки повинні подбати про те, щоб ці уявлення були якомога різноманітнішим. Це означає, що буквально з перших місяців слід знайомити малюка з усіма видами властивостей - геометричними формами (овал, коло, овал, прямокутник, квадрат, трикутник, куб, куля, цегла), а також усім спектром кольорів. Найкраще розвивати мовні і пізнавальні навички через зорове, осязательно і рухове обстеження і порівняння предметів.
Мета. Назвати овочі та фрукти, визначаючи величину, колір, співвідносити за формою.
Ускладнення. Доповнити кількість фруктів.
Обладнання. Площинні зображення овочів, яблука ( груші ), коробка з отворами відповідно до форми предметів.
Словник. Назви овочів, фруктів.
Мета. Співвідносити предмети за кольором ( 4 основні кольори ). Віднаходити жовтий колір.
Обладнання. Квіти основних чотирьох кольорів, кольорові вазочки.
Словник. Квітка, квіточка, ваза, жовта.
Мета. Вставляти круглі предмети ( квіти ) в отвори різноі величини. Закріпити поняття про жовтий колір. Ускладнення. Різні форми квітів.
Обладнання. "Клумба" - килимок зеленого кольору з круглими отворами різного розміру,"квітки" різного кольору та різноі форми (на кожну дитину).
Мета. Співвідносити предмети за формою, розміщувати геометричні форми у відповідних отворах. Розвивати дрібну моторику пальців.
Ускладнення. Різна величина.
Обладнення. Решітка прямокутноі форми ( на кожну дитину ), комплект геометричних форм до кожноі решітки.
Словник. Зайчик, ковдра, зима, холодно.
Мета. Формувати цілісний образ предмета складаючи ціле з частин. Закріпити поняття "колір", "форма".
Ускладнення. З 4-х частин.
Обладнання. Предметні картинки, розрізані на 2 ( 4 ) частини.
Мета. Розвивати тактильне відчуття. Дати поняття "гладенька".
Ускладнення. 3-4 види тканин.
Обладнання. Дощечки з натянутою тканиною.
Словник. Хусточка, гладенька, м’якенька.
Мета. Вставляти геометричні фігури в отвори відповідноі форми. Закріпити поняття "колір", "форма".
Обладнання. Силуети суконь на кожну дитину з отворами геометричноі форми.
Словник. Сукня, одягати, прикрашати.