/Files/images/shkrobut_o/BEC1BFDC-C443-4F95-A034-D159DD1FCFB9.jpegШкробут Оксана Ярославівна

Освіта: Чортківський гуманітарно-педагогічний коледж імені Олександра Барвінського

Спеціальність: вчитель початкових класів

Художня праця в дошкільному віці

Праця впродовж історії розвитку суспільства була і залишається одним із найважливіших чинників формування людини.Розглядаючи трудову діяльність як категорію не лише економічну, але й моральну та виховну, народна педагогіка вимагає як найранішого залучення дітей до виконання посильних трудових обов’язків.На жаль, у сучасній педагогічній практиці ми маємо часто зовсім протилежне явище: батьки намагаються виконати за дитину посильну для неї роботу, а педагоги інколи доручають виконувати такі трудові дії, які у певної частини малят не викликають ніякого інтересу.Якщо діти дошкільники ще мають потяг до праці, то, підростаючи і приходячи у школу, в більшості з них інтерес до трудової діяльності майже зникає. Тому виховання працьовитості і поваги до праці є досить важливою проблемою.

Багаторічний досвід дає підставу стверджувати, що у старших дошкільників є чітко виражена потреба у трудовій діяльності, спрямованість на працю, інтерес до неї, наявність певних трудових умінь і навичок, визначених програмовими вимогами до навчання і виховання у дошкільному закладі.Заняття з художньої праці є однією з основних форм навчання дошкільнят трудовим діям. Головне їхнє значення полягає у систематичному здійсненні загальнорозвивальних, навчальних і виховних завдань. Їх суть полягає у:

· розширенні знань дітей про навколишній світ і речі, створені людьми у процесі праці;

· розвиткові сенсорних здібностей, творчої уяви і фантазії;

· удосконаленні навичок мовної культури;

· виробленні трудових умінь;

· навчанні планувати, організовувати і контролювати свою роботу;

· працювати самостійно, дотримуватися культури та естетики праці;

· розвитку творчих здібностей, нахилів та інтересів.

Перелічені завдання можна реалізувати різнобічною діяльністю дітей з багатьма видами матеріалів і предметів, засобами та прийомами ознайомлення з ними, максимальним використанням їхнього виховного впливу.У своїй роботі ми використовуємо всі методи, прийоми та вище згадані завдання, необхідні для занять з художньої праці. Діти вчаться різати, клеїти, складати, заплітати і т.д. Для занять з художньої праці необхідні такі матеріали та інструменти:

- папір (пакувальний, фільтрувальний, для малювання тощо)

- дерево (палички, шпильки, гілочки різних порід дерев, бруски)

- тканина (обрізки лляного полотна, ситцю, шовку)

- пластмаса

- дрібний додатковий матеріал (ґудзики, скріпки, намистинки, бісер великого розміру)

- природній матеріал (жолуді, каштани, листя, солома, насіння і т.д.),

а також пластилін, крейда, ножиці, вата, мотузки, стрічки, нитки і т.д.

Заняття з художньої праці, які ми проводимо, мають розвивальний характер. На цих заняттях дошкільнята набувають знань про різні види матеріалів, їхні властивості, засвоюють відповідну термінологію. Розглядаючи взірці виробів, вони обстежують їхню форму, колір, характеризують будову та співвідношення деталей, визначають спосіб виготовлення. Тобто відбувається процес розширення уявлень про навколишній світ, розвивається увага, пам’ять, активізується розумова діяльність, оскільки діти оволодівають елементарними навичками мислительних операцій. Наприклад, ми виготовляли з дітьми веселі м’ячики, створюючи їх із зім’ятого паперу, а потім розфарбовували їх.Водночас із удосконаленням та розвитком психічних процесів розвивається мовлення. На заняттях з художньої праці ми даємо можливість користуватися загальними словесними означеннями, давати більш точну характеристику предметам, матеріалам та їхнім властивостям. Коротка доступна і цікава інформація про матеріали, їхнє проходження, різні види та властивості не лише поглиблює знання, підсилює емоційне сприймання, а й збільшує запас слів новими поняттями (пап’є- маше, картон, вовна, макраме, льон, нитки тощо). На заняттях з художньої праці ми виготовляли з дітьми ляльки з ниток, знайомлячи дітей з властивостями нитки, вчили зав’язувати нитки, при цьому давали дітям знання з народознавства.

В своїй роботі художню працю ми спрямовуємо на розвиток сенсомоторики – узгодженість в роботі очей і рук, удосконалює координацію рухів. Водночас, обстежуючи предмет або матеріал, дитина набуває чуттєвого досвіду, що відіграє велику роль у пізнанні довкілля. Цьому сприяють вироби з природного матеріалу.Для успішного розвитку творчих здібностей на занятті з художньої праці ми придумуємо творчі завдання. Спочатку діти розглядають різноманітні дрібні предмети, виготовлені власноручно, як взірці, а потім педагог запитує дітей про матеріал, з якого вони виготовлені, його властивості, про послідовність роботи, пропонує знайти кілька варіантів виготовлення, подумати над декоруванням. Завершальний етап такої роботи – поява нових продуктів дитячої діяльності. Саме на цьому етапі дитина починає цікавитись якістю своєї продукції, намагається зробити її якнайкраще, відчуває задоволення від виконаної роботи.

Різноманітні матеріали та їхні перетворення у вироби, цікаві декоративні форми і предмети, зроблені власноручно, сприяють естетичному вихованню. Це благодатний грунт для розвитку в малят здатності естетично сприймати дійсність, знаходити красу в навколишньому, розвивати художній смак і фантазію. У процесі занять формуються норми моральної поведінки, виховується охайність, товариськість, доброзичливість, працьовитість. Під час занять з художньої праці ми направляємо дітей емоційно і свідомо відчинятися загальним вимогам: уважно слухати пояснення, вчасно виконувати завдання, дотримуватися певної послідовності при виготовленні того чи іншого виробу, привчатися до виконання трудових дій, до самостійності, набувати навичок взаємодопомоги та колективної співпраці. Окрім того, дитина вчиться добирати інструменти до роботи, раціонально їх розміщувати, економно витрачати матеріали, дотримуватися порядку на робочому місці. Все це виховує витримку, дисципліну, певні етичні норми поведінки у процесі оволодіння вміннями та навичками, елементи критичного ставлення до себе, товаришів, продуктів їхньої праці.

Під час роботи з батьками з метою розширення діапазону знань дітей про навколишній світ і предмети, що є в ньому, пояснюємо, що доцільно продовжити вдома досліди та експерименти. Вони сприятимуть пізнанню дитиною властивостей і якостей різних матеріалів. Треба звертати увагу на художнє оздоблення готових виробів, розглянути фрагменти візерунків, запропонувати відшукати знайомі рослинні елементи, геометричні форми (Що нагадують ці ягоди? Чиї це листочки? Яку квіточку в природі нагадує ця вишита (намальована)?) яка геометрична фігура подібна до цього елемента візерунка? Така робота сприятиме закріпленню знань дітей, розвиватиме їхню творчість і фантазію. Пропонуємо батькам відвести спеціальне місце для зберігання природного матеріалу, ножиць, картону, клею, покидькового матеріалу для занять з художньої праці вдома.

Гуляючи з дитиною в парку або в лісі, ми пропонуємо батькам збирати різноманітний природний матеріал (жолуді, шишки, гілочки, насіння трав, корінці, мох тощо).Пояснюємо батькам, як багато цікавого можна виготовити з ниток і клаптиків тканини, дати можливість дитині пофантазувати, запропонувати ескізи ескізи композицій.Даємо батькам зрозуміти, що в процесі занять з художньої праці вони згодом помітять, що їхні діти стали уважніші, охайніші, більш посидючі та врівноважені, зросла їхня вправність, розвинулися творча уява і фантазія.Для ефективного використання художньої праці в якості виховного засобу педагог має вибирати ефективні методи педагогічного впливу. Це особистий приклад, дружня тактовна допомога, постійне заохочення до виконання трудових завдань, організація дослідницько-пошукової діяльності щодо визначення якостей, властивостей та конструктивних можливостей різних матеріалів та ін..


Кiлькiсть переглядiв: 347

Коментарi