/Files/images/svinarchuk/2.jpg

Свинарчук Лілія Романівна

/Files/images/svinarchuk/IMG_20230925_094341.jpg

З ЛЕГО ГРАЄМОСЬ, З ЛЕГО РОЗВИВАЄМОСЬ

Дошкільне дитинство - це вік гри. Малюк, в грі, не тільки пізнає світ, а й висловлює до нього своє ставлення. Чи завжди ми, дорослі, уважно і серйозно ставимося до дитячої гри? Чи можемо «на рівних» грати з дитиною, вибирати для нього найбільш цікаву і корисну іграшку? Чи можемо зробити так, щоб гра стала дійсно розвиваючим, виховуючим і коригувальним засобом? Необхідність постійної уваги до гри дітей з боку дорослих обумовлена тим, що вона є критерієм психофізичного розвитку дошкільника. (А.Н. Леонтьєв, Д.Б.Ельконін та ін.) Крім традиційних методик навчання останнім часом в психолого-педагогічному процесі все ширше використовуються ЛЕГО - технології. Однією з них є конструктивно-ігровий засіб ЛЕГО ДУПЛА, що володіє рядом характеристик, які значно відрізняють його від інших конструкторів, насамперед - великим діапазоном можливостей. Вітчизняні та зарубіжні педагоги відзначають, що використання в роботі з дітьми наборів ЛЕГО дозволяє за більш короткий час досягти стійких позитивних результатів у навчанні та вихованні.

Кожна дитина любить і хоче грати, але не кожен може навчитися це робити самостійно, та ще й не з кожною іграшкою. У той же час, як показали експериментальні дослідження, гра в ЛЕГО ефективно сприяє розвиткові дітей. Підкреслюючи соціальну значимість іграшок і порівнюючи їх з міні-предметами реального світу, через які дитина доповнює уявлення про навколишній світ, Г.В. Плеханов і Б.П. Нікітін в той же час відзначали, що ці готові іграшки позбавляють дитину можливості творити самому. Про це ж багато років тому в своїй книзі про іграшки писав французький соціолог і філософ Роланд Бартес, кажучи, що головним для дитини в грі є мікрокосмос, аналогічний світу дорослих, що складається з предметів дорослих, тільки в мініатюрі: «До цього космосу віри і складних перекладень дитина може ставитися тільки як власник і споживач, ніколи - як винахідник і творець. Діти вправляються виконувати дії без казковості, без подиву, без радості. Дитина отримує все готове, йому не треба думати і працювати над тим, якою має бути його іграшка. Вони створюють дітей-споживачів, а не дітей-творців». У той же час навіть самий маленький набір будівельних елементів відкриває дитині новий світ. Дитина не споживає, він творить: створює предмети, світ і життя. Маніпулюючи з елементами ЛЕГО, дитина вчиться добра,творчості,радості. Для більш ефективної роботи з дітьми необхідно було створити яскраві, функціональні навчальні засоби, здатні впливати буквально на всі органи чуття дитини і поєднувати в собі можливості потужного впливу як на емоційну, так і на логічну сфери, що дозволяє зв'язувати їх, швидко «будувати» надійні і стійкі «містки» до тих навичок і умінь, які повинна освоїти дитина. Багаторічні зусилля датських педагогів, вчених і конструкторів привели до створення розгалуженої системи наборів ЛЕГО, яка знайшла широке застосування в усьому світі. В останні роки ЛЕГО все більш широко застосовується при вирішенні психолого-педагогічних завдань і в нашій країні.

Конструктор ЛЕГО у дитячому садку

Історія виникнення конструктора ЛЕГО

Бренд ЛЕГО є сьогодні найвідомішим у світі іграшок. Навіть відомішим, ніж лялька Barbie. Але мало хто знає, що датська компанія починала свою історію, як звичайний виробник дерев’яних виробів. Перші іграшки ЛЕГО виготовлялися також з дерева. Проте компанія зуміла вирости до такого розміру, що її знамениті конструктори почали копіювати інші фірми-пірати, які випускали схожі набори іграшок.

Історія ЛЕГО веде свій початок з 1932 року, коли Оле Кірк Крістіансен заснував в Данії компанію по виробництву товарів для повсякденного вжитку. Продукцію Оле робив з дерева, при цьому спочатку основний прибуток компанії приносили сходи та прасувальні дошки, попит на які різко впав в період світової фінансової кризи.

Потрібно було придумати щось нове. І Оле почав виготовляти дерев’яні іграшки, оскільки попит на них не слабшав навіть у важкі з фінансової точки зору часи. Головним помічником Оле в той час був його син Готфрід, який працював разом з батьком з 12 років.

Розпочавши випуск іграшок, Крістіансен почав шукати назву для своєї компанії. Він дав завдання всім працівникам фабрики запропонувати свій варіант назви. Пропозицій було багато, але в результаті вибрали те, що придумав сам засновник - слово ЛЕГО, яке походило від двох інших, - Leg і Godt, які разом означають “грати добре”. Пізніше засновник дізнався, що сама фраза “ЛЕГО” в перекладі з латинської мови означає “я вчуся” або “я складаю”.

На той час працювало в ЛЕГО лише 7 чоловік. До 1936 року компанія вже мала в своєму розпорядженні набір з 42 різних іграшок. При цьому всі вони коштували досить дорого.

В 40-і роки в історії компанії відбулися зміни. По-перше, згоріла її єдина фабрика. Відразу ж після відновлення стало ясно, що тепер ЛЕГО займатиметься лише іграшками. Ріст персоналу тривав усі ці роки й досяг до 1943 року 40 чоловік, а рівно через рік Крістіансени нарешті зареєстрували свою компанію офіційно.

В 1947 році відбулася знаменна подія, яка назавжди перевернула історію компанії. ЛЕГО отримала права на використання розробки англійського психолога Mr. Hilary Harry Fisher Page‘а. Власне, це був невеликий пластиковий кубик, який міг з’єднуватися з іншими подібними деталями, завдяки чому можна було навіть зібрати якусь невелику конструкцію. Проте, вона мала недосконале кріплення, а тому так само швидко розпадалася, як і складалася. Але це був лише старт. Синові Оле Готфріду на той момент вже було 30 років, і він розумів, що майбутнє саме за такими іграшками.

В ЛЕГО стали поступово відходити від дерева, на користь пластмаси. Тому Крістіансени винаходять форму для відливання пластика, яка дозволяє їм поставити виробництво таких іграшок на потік.

У кінці 40-х років у компанії було близько 200 різних моделей пластикових і дерев’яних іграшок. Але ЛЕГО ще був зовсім не тим, яким ми його знаємо сьогодні. Кубики, права на які отримала компанія ЛЕГО, поки що були не придатні для повноцінного конструктора. А тому не випускалися. Аж до 1958 року, коли керівник компанії Готфрід Крістіансен не запатентував систему будівельних елементів з кубиків. Це була абсолютно нова система, що дозволяла набагато міцніше з’єднуватиміж собою деталі конструктора.

Втім, до появи знаменитих кубиків ЛЕГО при керівництві Готфріда сталася ще одно найважливіша подія. В 1955 році був випущений тематичний набір іграшок ЛЕГО. Це був прообраз того, що ми бачимо зараз, коли компанія стала випускати свої популярні тематичні серії (космос, місто, лицарі, ковбої та ін.). Перші набори стали користуватися величезною популярністю.

В 1960 році згорів цех компанії, що займався виробництвом дерев’яних іграшок під брендом ЛЕГО. В компанії дійшли висновку, що не поновлюватимуть їх виробництво, а відремонтований цех займеться пластмасовими виробами. До того моменту ЛЕГО вже продавала в багатьох країнах світу 50 видів своїх наборів конструктора.

В 1964 році ЛЕГО починає вкладати в свої набори конструкторів невелику інструкцію по складанню, в якій вказувалося, що треба зробити, щоб зібрати модель, зображену на упаковці. Вже скоро інструкції стали невід’ємною частиною кожного набору ЛЕГО.

Крім того, в цей час компанія починає ретельніше вести роботу з клієнтами, завдяки чому підвищується якість конструкторів. ЛЕГО була однією з тих фірм, які запитували в клієнта, - що йому потрібно. І лише потім приступали до розробки товару. Така співпраця вилилася в появу надуспішного проекту - набору залізниці з конструктора ЛЕГО.

До середини 60-х років на основній фабриці ЛЕГО працювало більше 500 чоловік. Але на цьому компанія не перестала розвиватися. В 1967 році на світ з’явивсякубик «дупло», що став ключовою фігурою в однойменному наборі для дітей молодшого віку. Поки проходили операції з патентування нової розробки компанії, в ній вже думали про відкриття парку LEGOLAND, який з’явився в Данії в 1968 році.

Крім того, компанію ЛЕГО в цьому році оцінили ще й критики. Вона удостоїлася премії кращої іграшки року в Люксембурзі.

Якщо говорити про продукцію ЛЕГО тих років, то може здатися, що компанія орієнтувалася виключно на представників чоловічої половини людства. Це не зовсім вірно, оскільки продукція для дівчаток в асортименті ЛЕГО теж була. Наприклад, в 70-і роки випускалися лялькові будиночки з меблями. Проте, навіть сьогодні велика частина продукції ЛЕГО створюється з ухилом на чоловічу аудиторію. І це не дискримінація, просто чоловіки конструктори люблять більше.

В 1973 році був розроблений знаменитий логотип ЛЕГО, який сьогодні відомий більшості людей на планеті. Після появи нового логотипу компанія стала відкривати виробництво за межами Данії. Першою країною, що побудувала в себе фабрику ЛЕГО, стала Швейцарія.

До 1977 року компанію ЛЕГО очолював онук Оле Крістіансена Кельд. В цей час з’явилися набори, що містили фігурки з рухомими кінцівками. Саме в 1979 році з’являється перший тематичний набір LEGO - LEGOLAND Space. Космос став лише початком для ЛЕГО. Але дуже успішним початком.

Асортимент ЛЕГО збільшувався дуже швидко. Але головне - споживачі обожнювали продукцію цієї компанії. Вона була дійсно оригінальною, привабливою, цікавою. В 1980 році любителі ЛЕГО виразили любов до компанії, побудувавши величезну вежу в 13,1 метри з цього конструктора. Але це була не найвища вежа, створена з конструктора ЛЕГО. В кінці 90-х років в Москві була побудована вежа з ЛЕГО висотою 24,9 метри, яка увійшла до книги рекордів Гіннесса.

Успіх космічного, і деяких інших наборів ЛЕГО був приголомшуючим. Але ще більший успіх мав набір “Замок”, який був випущений в 1984 році. Тема середньовіччя виявилася дуже популярною серед прихильників продукції ЛЕГО.

В кінці 80-х нові набори ЛЕГО з’являлися постійно. Крім того, розвивався і розважальний парк компанії. В 1986 році ЛЕГО стала постачальником іграшок до королівського двору Данії.

В 1990-і роки ЛЕГО успішно продавалася у всьому світі, але з’явилося багато підробок цих іграшок. Проте, всі вони відрізнялися від оригіналу своєю набагато нижчою якістю а також ціною.

Зараз компанія ЛЕГО знаходиться на стадії виходу із затяжної кризи. Прості іграшки втратили свою привабливість у зв’язку з поширенням комп’ютернихігор. Крім того, датська компанія стала справжньою жертвою диверсифікації. Стали з’являтися парфумерні набори ЛЕГО, одяг, і багато іншого, що сильно заважало бренду і приносило лише збитки, які в 2003 році склали близько 300 мільйонів доларів. До того ж у компанії був не дуже ефективно поставлений процес виробництва, через що вона втрачала гроші. Для того, щоб виправити цю ситуацію в ЛЕГО запросили на посаду головного виконавчого директора Йоргена Кнудсторпа, який відразу почав діяти.

По-перше, він перемістив виробництво в країни, де виробництво було набагато дешевшим. По-друге, відмовився від збиткових проектів і нововведень в компанії. Крім того, Йорген звернув серйозну увагу компанії на мережу Інтернет, де вона могла отримувати нові ідеї від своїх клієнтів.

Справи в ЛЕГО пішли на поправку. І хочеться вірити, що компанія поверне собі минулу славу, не поступаючись популярністю комп’ютерним іграм.

Переваги конструктора ЛЕГО

Конструктори фірми ЛЕГО мають низку характеристик, що значно відрізняють їх від інших конструкторів, насамперед великим діапазоном можливостей, багатофункціональністю, сучасними технічними та естетичними характеристиками, використанням їх в різних ігрових та навчальних цілях. При виробництві вживаються натуральні матеріали, серед яких бурштин, шерсть, протеїн, а також інші. В даному випадку відсутні важкі метали, серед яких свинець, ртуть. Дуже міцна пластмаса до впливу слини. І при цьому, ці пластмаси не втрачають своїх якостей з плином часу. Будь-який елемент ЛЕГО розрахований на п'ятдесят тисяч зчеплень. Досить сумнівно, що дитина за своє дитинство встигне так багато разів скласти і розкласти модель. Тобто, моделі ЛЕГО можуть переходити з покоління в покоління, тому як не втрачають жодної зі своїх особливостей на протязі довгого часу. Головним завданням ЛЕГО є винахід не цілих іграшок, а тільки одиничних елементів, які можна збирати і розбирати. Завдяки цьому дитина має повну свободу дій. Діти вчаться складати моделі і з'єднувати ці іграшки з іншими іграшками, перебудовувати їх, і знову розкладати.

Вплив конструктора ЛЕГО на розвиток дошкільнят

Людина, яка здатна конструктивно мислити, швидко вирішувати логічні завдання, найбільш пристосована до життя, так як швидко знаходить вихід зі скрутних ситуацій, бере раціональне рішення. Вплив конструктивної діяльності на розумовий розвиток дітей вивчав А.Р. Лурія. Ним був зроблений висновок про те, «що вправи в конструюванні мають істотний вплив на розвиток дитини, радикально змінюючи характер пізнавальної діяльності».

Конструктивна діяльність займає вагоме місце в дошкільному вихованні і є складним пізнавальним процесом, в результаті якого відбувається інтелектуальний розвиток дітей: дитина опановує практичними знаннями, вчиться виділяти істотні ознаки, встановлювати відносини і зв'язки між деталями і предметами.

У педагогічній практиці широко використовуються різноманітні види конструювання - з деталей конструктора, великогабаритних модулів, з паперу, природних і непридатних матеріалів. З усього різноманіття конструкторів, які використовуються в дошкільному закладі, мені хотілося б зупинитися на ЛЕГО конструкторі, який представляє собою яскравий, барвистий, поліфункціональний матеріал, що надає величезні можливості для пошукової та експериментально-дослідної діяльності дитини. З його допомогою важкі завдання можна вирішити за допомогою захоплюючої творчої гри, в якій не буде переможених, так як кожна дитина може з нею впоратися. Елементи конструктора ЛЕГО мають різні розміри, різноманітні за формою, прості варіанти скріплення з іншими елементами. Варіантів скріплення ЛЕГО - елементів між собою досить багато, що створює практично необмежені можливості створення різних типів будівель та ігрових ситуацій.

Для вихователів дитячого садка використання ЛЕГО- конструктора є чудовим засобом для всебічного розвитку дошкільників, що забезпечує інтеграцію різних видів діяльності.

За допомогою конструктора LEGO вирішуються завдання освітньої діяльності з дошкільниками за наступними напрямками:

1. Розвиток дрібної моторики рук, стимулюючи в майбутньому загальне мовленнєвий розвиток і розумові здібності.

Сучасна педагогіка і дитяча психологія прекрасно простежила взаємозв'язок між розвитком мозку і розвитком моторики рук. Очі й вуха - органи, які сприймають інформацію, але закріплення цієї інформації проводиться методом дії. Діяльність мозку безпосередньо пов'язана з дією рук, зі здатністю точного і тонкого маніпулювання ними. Тому такі ігри, як конструктор ЛЕГО, є саме тими методиками, які розвивають мислення в прямому сенсі цього слова.

Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі.

3. Отримання математичних знань про рахунок, форму, пропорції, симетрії.

4. Розширення своїх уявлень про навколишній світ, архітектуру, транспорт, ландшафт.

5. Розвиток уваги, здатності зосередитися, пам'яті, мислення.

Коли дитина намагається зібрати кубики конструктора в єдине ціле, він тренує і розвиває моторику рук. Одночасно задіюються зорові рецептори, і координуються рухи. Так, відбувається розвиток мозкової діяльності, яка поступово розділяється на конструктивне і образне мислення.

Розвиваючі ігри, подібні ЛЕГО, значною мірою впливають на розвиток образного і конструктивного мислення саме з цієї причини. Але якщо цього роду ігри першого покоління мали вузьку специфікацію, спрямовану виключно на розвиток дрібної моторики, то барвисті кубики ЛЕГО, що випускаються за різними сюжетами, і мають різне спрямування, значно розширили діапазон впливу на мозок дитини.

Наприклад, ЛЕГО Дупла, призначені для дітей молодшого віку, і мають розміри , що в два рази перевищують стандартні, дозволяють розвивати і просторове мислення. А ті кубики ЛЕГО, які містять цифри, відносяться до навчальних. Використання поверхні кубика в навчальних цілях дає прекрасний ефект, тому що таким чином в кубиках поєднується відразу ж кілька функцій, корисних для розвитку всіх видів мислення. Розвиток конструктивного мислення дитини з раннього віку є запорукою швидкого засвоєння шкільного матеріалу в майбутньому.

6. Навчання уяві, творчому мисленню.

Один з проявів творчих здібностей - вміння комбінувати знайомі елементи по-новому. Робота з ЛЕГО-елементами стимулює і розвиває потенційні творчі здібності кожної дитини, вчить його бачити і руйнувати, що теж дуже важливо. Руйнувати неагресивно, не бездумно, а для забезпечення можливості творення нового. Ще В.В. Зеленський в класифікації ігор, наводячи приклади конструктивних і деструктивних ігор, говорив, що потреба в руйнуванні зберігається у дитини до кінця дошкільного віку. Але, ламаючи свою власну споруду з ЛЕГО, дитина має можливість створити іншу або добудувати із звільнених елементів деякі її частини, виступаючи в ролі творця!

7. Оволодіння умінням подумки розділити предмет на складові частини і зібрати з частин ціле.

Конструювання-це вид продуктивної діяльності дошкільника, що передбачає побудову предметів. Його успішність залежить від рівня розвитку мислення і сприйняття дитини. Щоб побудувати конструкцію з будівельного матеріалу, необхідно вміти обстежити об'єкт, розділити його на складові частини -деталі, оцінити їх розмір, просторове розташування, замінити одні деталі іншими в разі потреби. Також для успішності конструювання потрібно вміти представляти майбутній предмет в цілому - з усіх боків, спереду, збоку; особливо уявити невидимі деталі. Виділяють такі види конструювання:

1) конструювання за зразком;

2) конструювання за моделлю;

3) конструювання за задумом;

4) конструювання за умовами - вимогам, яким повинна задовольняти майбутня конструкція (наприклад, певний розмір);

5) конструювання за кресленнями і наочним схемами;

6) конструювання з теми;

Конструювання за зразком полягає в тому, що дітям пропонують зразки будівель, виконаних з деталей конструктора і показ способів їх відтворення. У даній формі конструювання забезпечується пряма передача дітям готових знань, способів дій. У дітей формуються узагальнені способи аналізу об'єктів і узагальнені уявлення про них, необхідні для успішного здійснення конструювання. Велику роль в цьому відіграє засвоєння дітьми схеми обстеження зразків, побудованої за принципом: від загального - до частин - до загального.

Конструювання за моделлю полягає в наступному: дітям у якості зразка пропонують модель, в якій обриси окремих її елементів приховано від дитини. Цю модель діти повинні відтворити з наявного у них конструктора. Таким чином, дитині пропонують певну задачу, але не дають способу її вирішення.

Конструювання за задумом володіє великими можливостями для розгортання творчості дітей, для прояву їх самостійності: вони самі вирішують, що і як вони будуть конструювати. Але створення задуму майбутньої конструкції і його здійснення - досить важке завдання. Задуми дітей нестійкі і часто змінюються в процесі діяльності.

Конструювання за умовами полягає в наступному: не даючи дітям зразка споруди, малюнків і способів її конструювання, визначають лише умови, яким споруда повинна відповідати і які, як правило, підкреслюють практичне її призначення (наприклад, сконструювати міст певної ширини для пішоходів і транспорту). Завдання конструювання в даному випадку виражаються через умови і носять проблемний характер, оскільки способів їх вирішення не дається.

Конструювання за кресленнями і наочним схемами. З деталей конструктора відтворюються зовнішні та окремі функціональні особливості реальних об'єктів, можливості для розвитку внутрішніх форм наочного моделювання. Ці можливості найбільш успішно можуть реалізовуватися при навчанні дітей спочатку побудови простих схем-креслень, що відбивають зразки будівель, а потім, навпаки, практичному конструювання за схемами і кресленнями. В результаті такого навчання у дітей розвиваються образне мислення і пізнавальні здібності, тобто вони починають конструювати і застосовувати зовнішні моделі в якості засобу самостійного пізнання нових об'єктів.

Конструювання за темою. Дітям пропонують загальну тематику конструювання. Вони самі створюють задуми конкретних будівель з конструктора і способів їх здійснення. Основна мета конструювання по заданій темі - актуалізація та закріплення знань і умінь.

8. Навчання спілкуванню один з одним, повага свого і чужого праці.

Педагог керує практичною діяльністю дітей та їх взаємодією, орієнтує дітей на коректну взаємодію в процесі конструювання і в момент обговорення результату роботи. З одного боку, педагог спонукає дитину до активної позиції, ставить його в умови, які спонукають приступити до діяльності. З іншого - виховує відповідальність, вміння підкорятися вимогам колективу, проявляти взаємодопомогу, допомагати тим, кому важко, знаходити способи самовираження. Це дуже важливий результат спільної конструктивної діяльності. Інакше кажучи, педагог вирішує завдання формування і розвитку у дітей комунікативних та регуляторних здібностей і моделювання різних типів взаємодії дітей.

Умови впровадження конструктора ЛЕГО в роботІ з дітьми дошкільного віку

Створення умов для конструктивної діяльності дітей

Для конструювання в усіх вікових групах використовується дрібний (настільний) і великий будівельний матеріал, а також кон¬структори, що мають різні за складністю засоби з’єднання деталей: від елементарних іграшок — вкладишів і нанизувачів, що використовуються в групах раннього віку, до досить складних при збиранні дерев’яних і пластмасових конструкторів для дітей старшого дошкільного віку. Крім того, для конструктивної діяльності дітей необхідні різні додаткові матеріали і іграшки.

Враховуючи, що при конструюванні з будівельних матеріалів значна частина деталей йде на виготовлення перекриттів, а іноді обмежена їх кількість не дозволяє споруджувати перекриття у відповідності з дитячими задумами, педагоги пропонують дітям різні за конфігурацією пласти¬ни (квадратні, круглі, трикутні, овальні, багатокутові та ін. ). Роблять їх з фанери, оргскла, оргаліта, міцного картону чи інших мате¬ріалів. Розмір підбирають довільно. Необхідно тільки враховувати, щоб пластини для дрібного конструктора уміщались в звичайний ящик від будівельного матеріалу, а пластини для великого - не перевищували за довжиною найдовшу деталь в наборі.

Якщо в будівельних наборах не вистачає циліндрів (коліс), то їх роблять з круглих довгих паличок різної довжини. Широко використовуються деталі, вирізані з пінопласту і розмальовані в різні кольори (в основному для прикрашання будов).

В роботі з дітьми старшого дошкільного віку за певними темами («Будівлі», «Мости», «Транспорт») використовуються малюнки, ілюстрації, фотографії, схеми. Вони використовуються в якості зразків. Це креслення типу «Добудуй будівлю», «Знайди помилку в кресленні»; зображення складних будівель, що показують дитині етапи їх спорудження; креслення, що дають лише схему предмета та ін.

В багатьох дошкільних закладах будівельний матеріал для занять зберігається в методичному кабінеті. В такому випадку необхідно тридцять будівельних наборів для різних вікових груп. Всі деталі розкладають в коробки за формами і кольором. Наприклад: червоні кубики — в одну короб-ку, сині цеглинки — в другу і т. п. На вузеньку частину коробок наклеюють маленькі зображення тих деталей, які в них лежать. Таке зберігання зручне тим, що використовувати матеріал можуть всі вікові групи, значно зменшується час на його прибирання, діти не обмежуються тільки тими деталями, які є в тій чи іншій коробці. Бо в комплекті зазвичай однорідні деталі мають різний колір. І тому як би дитина не намагалася співставити їх за кольором, будівля вийде яскравою.

В деяких дошкільних закладах є спеціально обладнані кабінети технічної і художньої творчості, де створені умови для організації конструктивної діяльності дітей: розставлені столи, розкладений будівельний матеріал, іграшки і інші додаткові мате¬ріали, підібрані конструктивні ігри-головоломки. А також є можливість показувати дітям слайди, діафільми. На розставлених мольбертах діти можуть намалювати, наприклад, будівлю, машини, мости, а потім використати свої малюнки як зразки для конструювання. На мольбертах зручно демонструвати креслення, схеми, плани і т. п.

Слід зауважити, що коробки з деталями, що найбільш використовуються дітьми (цеглинками, кубиками, пластинами) краще ставити ближче до країв столів. Відстань між робочими столами і столами з матеріалом не повинна перебільшувати 1 м, щоб не витрачати час на зайві рухи. Подібне проведення занять зручне тим, що коробки з будівельним матеріалом не заважають дітям працювати, збільшується корисна площа столів для конструювання, полегшується аналіз споруд, оскільки всі вони на виду (порожні коробки не відмежовують будівлі).

Щоб будівельним матеріалом було зручно користуватися у вільний від занять час, для нього відводять певне місце.

В групах молодшого дошкільного віку настільний будівельний матеріал частіше розміщують на полицях, які стоять на двох вузьких столах чи висять над ними. Його розкладають за кольором і формою (прямо на поличках), щоб діти могли швидко відібрати необхідні деталі, а потім прибрати їх на місце. Кількість деталей і місце для роботи повинно бути розраховано для одно-часного конструювання 4-5 дітей. Для обігравання побудов також розставляються дрібні іграшки (ялинки, прапорці, мотрійки, тваринки, машинки і ін.).

Великий будівельний матеріал зберігають на стелажах, на низько підвішених полицях, платформах, в коробках. Його також розкладають за формою. Під полицями чи поруч з ними розставляють великі транспортні іграшки та іграшки, необхідні для гри (ляльки, собачки, ведмеді і ін.). Місце для конструювання бажано обладнати окремо від постійного руху дітей і дорослих.

В групах середнього дошкільного віку будівельний матеріал зберігають в коробках, в яких він придбаний. Дрібні іграшки можна не розставляти на полицях, а також прибрати в коробки. Великий будівельний матеріал зберігають в шафах, на підвісних полицях (в відкритому вигляді).Чим більші деталі, тим нижче вони розміщуються.

В старших групах спеціального місця для конструювання не ви¬діляють, а використовують ті ж столи, за якими діти займаються чи інші вільні.

Дрібний будівельний матеріал зберігають в коробках, в яких він був придбаний і на деталі не розбирають. Великий будівельний матеріал зазвичай прибирають в закриті шафи і стелажі. Пластини як настіль¬ного, так і великого будівельного матеріалу знаходяться там же. Дрібний будівельний матеріал для обігра¬вання складають в коробки.

Використання конструктора ЛЕГО в різних видах діяльності дітей

Діапазон використання ЛЕГО з точки зору конструктивно-ігрового значення для дітей досить широкий.

ЛЕГО - конструктор широко використовується на заняттях з конструювання і вирішує наступні завдання: розвиває розумові процеси (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення і т.д.). Досить ефективним засобом активізації мислення служить конструювання за моделями, за схемами, кресленнями, планом, зразком, по пам'яті. Розвитку уяви сприяє конструювання за задумом, з певної теми (наприклад «Місто», «Меблі», «Тварини», «Транспорт», «Гараж» і т.д.). Дитина створює нові образи, спираючись на наявні уявлення про об'єкт, по ходу задуму уточнює і удосконалює конструкцію, тим самим виявляючи творчість. Конструктивна діяльність вимагає відносно високої зосередженості уваги у дітей. Перш ніж приступити до створення конструкції, необхідний точний розрахунок, продуманість, певна послідовність і точність в роботі. У процесі виконання конструкції у дошкільнят розвивається вміння довести почату справу до кінця, контролювати свою діяльність і отримувати якісний результат, що є дуже важливим при навчанні в школі. Активізації уваги сприяє конструювання за планом, схемою, зразком, добудовування до цілої фігури («Побудуй будинок за кресленням», «Віднови зламаний міст», «добудую будинок (гараж, машину і т.д.) за зразком».

На заняттях з математики ЛЕГО використовується з метою закріплення та розвитку навичок прямого і зворотного рахунку, порівняння чисел, знання складу числа, геометричних фігур; уміння орієнтуватися на площині, вміння класифікувати за ознаками; можна використовувати як умовну мірку при порівнянні предметів по довжині, ширині, масі («Знайди відсутню фігуру», «Різнокольорові доріжки», «Продовж числовий ряд», «Де більше?» і т.д.).

На заняттях з ознайомлення з навколишнім ЛЕГО використовується в експериментальній діяльності як матеріал, з якого зроблений конструктор («З чого зроблено?», «Знайди такий же», «Чим схожі і чим відрізняються?», «Розкажи про властивості предмета» і т. д.). За допомогою ЛЕГО діти передають у будівлях отримані знання та враження від занять, екскурсій, спостережень і прогулянок. Отримані конструкції поєднують у тематичну споруду «Моє місто», «Моя вулиця», «Тварини Африки» і т.д., які надалі використовуються не тільки на заняттях, але і в самостійно-ігровій діяльності дітей і сприяють розвитку комунікативних навичок.

Використовувати конструктор можна і на фізкультурних заняттях, на заняттях з підготовки до навчання грамоті. У наборах є чоловічки в різнокольорових костюмчиках. Чоловічки в червоних платтячках можуть зображати голосні звуки. Тверді приголосні - чоловічки в синіх костюмчиках, м'які приголосні - в зелених. Діти люблять вибирати чоловічкам імена (звичайно, з непомітною допомогою педагога). Наприклад, чоловічків у синіх костюмчиках можна назвати «С» або «Т». Педагог пояснює дитині: «Дивись, він у синьому костюмчику, тому що він - приголосний і твердий». А потім, для закріплення, ставить запитання: «А якого кольору костюмчики у твердих приголосних?»

Крім занять ЛЕГО - конструктор можна включати в широкий спектр життєвих подій дитячого садка: ЛЕГО - свята і розваги, оформлення груп до свят, що є потужним джерелом формування у дітей інтересу до конструювання.

Будівлі з ЛЕГО можна використовувати в іграх-театралізаціях, в яких вміст, ролі, ігрові дії обумовлені сюжетом і змістом того чи іншого літературного твору, казки і т. д., а також є елементом творчості. Найчастіше основою ігор-театралізацій є народні казки: «Ріпка», «Колобок», «Теремок», та ін. У дитини з'являється можливість створити власного колобка або вовка і наділити свій персонаж тими якостями, якими він хоче. Діти починають створювати цікаві споруди і декорації, вкладаючи в них своє ставлення. Діти вибирають різні ЛЕГО-елементи для окремих частин тіла героїв, підкреслюючи тим самим їх індивідуальні якості. Ігри-театралізації, з створеними ЛЕГО-персонажами дуже подобаються дітям: вони створюють умови для розвитку мови, творчості і сприятливо впливають на емоційну сферу. За допомогою героїв казки, виконаних своїми руками, дитині легше розкрити свої індивідуальні особливості. На тлі розвитку сюжетно-рольової гри у дітей розвиваються творчі здібності, мовна активність, формується пізнавальний інтерес, що в цілому спрямоване на формування навчальної діяльності.

Створені ЛЕГО - споруди діти використовують в сюжетно рольових іграх. Наприклад, два хлопчики споруджували будівлі з ЛЕГО. Спочатку вони зробили поїзд, потім - тунель і міст. Після цього вони почали гру: поїзд заїжджав в тунель, переїжджав через міст і т. д. Але самостійно цей вид діяльності може розвинутися тільки у старших дошкільників з нормальним психофізичним розвитком при дотриманні певних умов. Для розвитку повноцінної конструктивної творчості необхідно, щоб дитина мала попередній задум і могла його реалізовувати, уміла моделювати. Задум, реалізований в будівлях, діти черпають з навколишнього світу. Тому чим яскравіше, емоційніше будуть їхні враження про навколишній світ, тим цікавіше і різноманітніше стануть споруди. ЛЕГО допомагає бачити світ у всіх барвах.

Використання ЛЕГО - елементів в дидактичних іграх і вправах. На основі вже описаних в загальній і спеціальній педагогіці дидактичних іграх педагог може розробити різні посібники і використовувати їх для проведення вправ з метою розвитку та корекції мовлення і психічних процесів у дітей, розвитку інтересу до навчання, формування комунікативної функції.

Наприклад, гру «чудовий мішечок», в якій у дітей розвиваються тактильне сприйняття форми і мова, можна проводити з ЛЕГО. Педагог поміщає різноманітні деталі в «чудовий мішечок» і просить знайти елемент певної форми - овал (цеглинка 2x4, чобіток і т. Д.).

Хороші результати дає проведення гри «Запам'ятай і повтори», спрямованої на корекцію пам'яті, мислення й мови дітей. Педагог виконує ЛЕГО-споруду, докладно розбирає з дітьми, з яких деталей вона складається, а вони по пам'яті її відтворюють. В кінці гри проводиться аналіз результатів.

За аналогією можна розробити масу цікавих ігор та вправ, в яких використовуватимуться яскраві красиві деталі ЛЕГО.

Своєчасне оволодіння конструктивно-ігровою діяльністю виявляється важливим і в плані створення готовності до подальшого навчання в школі. У дошкільнят формуються необхідні для майбутнього навчання передумови: пізнавальний розвиток, уміння і бажання працювати, виконувати завдання відповідно до поставленої мети, доводити його до кінця, планувати майбутню роботу.

Методика організації занять з ЛЕГО-конструювання в дитячому садку

Для формування дитячої конструкторської творчості за допомогою ЛЕГО- конструювання необхідно виконання трьох умов.

Перша умова - організація цілеспрямованої системи навчання, що включає три етапи:

а) створення умов для широкого самостійного дитячого експериментування з новим матеріалом;

б) надання дітям можливості вирішувати завдання, спрямовані на розвиток уяви і на формування узагальнених способів конструювання;

в) організація самостійного дитячого конструювання за задумом.

Така система хороша для навчання дітей п'яти-семи років. З дітьми ж молодшого дошкільного віку (три-чотири роки) з метою залучення їх до конструювання і формування інтересу до цієї діяльності найкраще організувати «сюжетне» конструювання, засноване на розігруванні з допомогою вихователя близьких дітям сюжетів.

Друга умова - використання в навчанні конструкторського матеріалу, що має прості нетрудомісткі способи кріплення і дозволяє дітям експериментувати, вести широку орієнтовно-пошукову діяльність, знаходити варіанти вирішення однієї і тієї ж задачі і втілювати їх різноманітні задуми, в тому числі і сюжетні. Цій умові сприяє наявність в наборах великих пластин-підставок (якогось поля), які об'єднують різні дитячі конструкції просторово і сюжетно.

Третя умова - організація конструювання в тісному взаємозв'язку з іншими видами дитячої діяльності, і насамперед з грою, твором казок і різних історій, малюванням.

Методика організації занять з дітьми трьох-п'яти років

Трирічним дітям спочатку краще дати можливість самим познайомитися з деталями простого конструкторського набору шляхом практичного експериментування з ними. З цією метою можна використовувати, наприклад, набір «Стандартний комплект цеглинок LEGO DUPLO», що складається з безлічі (104 шт.) яскравих об'ємних деталей чотирьох основних кольорів (червоний, синій, жовтий, зелений), що мають різну геометричну форму. Кількість деталей дозволяє об'єднати дітей по підгрупах (4-5 чоловік).

Для першого практичного знайомства з новим матеріалом важливо надати достатньо місця, щоб в середині розміщувалося велика кількість деталей, а навколо вільно діяли діти. При цьому необхідно забезпечити кожній дитині підгрупи можливість вільно взяти будь-яку деталь.

Через відому велику здатність до наслідування дітей цього віку часто буває так, що вибрав один, хочеться мати й іншому. Але вихователь не повинен відразу ж приходити на допомогу і давати із загального набору таку ж деталь (може бути, іншого кольору). Краще запропонувати самій дитині пошукати таку ж деталь, що важливо для розвитку у нього сенсорики, орієнтовної діяльності, певної самостійності. І тільки в тому випадку, якщо дитина сама не впоралася, вихователь може прийти на допомогу: відібрати кілька деталей (3-4) і запропонувати з них вибрати потрібну (як правило, діти з цим справляються).

Як показує досвід, діти спочатку не схильні розглядати деталі; вони відразу ж починають їх об'єднувати, намагаючись щось зробити. При цьому багато хто з них приставляє одну деталь до іншої або ставить їх один на одного, не скріплюючи між собою. Але через те, що деталі мають нерівні поверхні (опуклості і угнутості), діти змушені повертати їх по багато разів, щоб знайти рівні сторони. Деякі діти намагаються докласти деталі один до одного нерівними сторонами, у когось раптом пази збігаються зі штифтами і деталі скріплюються між собою. Ця мить є відкриттям для дітей: вони радісно починають всім показувати і повторювати дію сполуки. Тоді й інші діти підгрупи починають робити те ж саме.

Однак потрібно мати на увазі, що в підгрупі можуть виявитися діти, які мають досвід гри з такого типу конструктором. Вихователю важливо визначити це заздалегідь і виділити таких дітей в окрему підгрупу для того, щоб інші мали можливість зробити для себе відкриття способу кріплення. Після того, як спосіб кріплення деталей став надбанням всіх дітей, їх можна об'єднувати.

В результаті практичних дій діти, з'єднуючи кілька деталей, отримують різні конструкції; позначають їх словом («машина», «трамвайчик», «кораблик» тощо) і діють з ними. Часто, додаючи деталі до вже наявної конструкції, діти отримують або нову конструкцію («... тепер це будиночок»), або нові її якості («... тепер це великий літак, він швидко літає»).

На наступних двох-трьох заняттях вихователь використовує або той же конструктор, доповнюючи його дрібними деталями, або інший - «Великий базовий набір LEGO DUPLO», в якому вже 146 деталей, у тому числі:домашні тварини, чоловічки, машинки і деталі з нанесеними на них малюнками. З підгрупами дітей він організовує сюжетне конструювання, розігруючи разом з ними нескладні ситуації: наприклад, будують поїзд, і люди їдуть в ньому на дачу; далі будують дачу, і люди там живуть, відпочивають на лавочках, годують курочок і т.п. Або будують гараж, в який діти ставлять машинки, деякі з них діти конструюють самі.

Будь-яка дитяча конструкція несподівано може стати новою темою для сюжетного конструювання. Вихователю важливо її підхопити і розвинути.

Велике значення в цьому віці має залучення дітей до складання деталей в коробки. При цьому дітям можна запропонувати різні підстави для складання, наприклад, колір: «... спочатку складаємо всі зелені деталі, а тепер - жовті» і т.п. (колір діти можуть вибрати самі); розмір: «... спочатку кладемо найбільші, потім - трохи менше і найменші» і т.п. Цю процедуру можна перетворити на цікаве для дітей заняття: попередньо розподілити, хто з дітей розбирає конструкції (їх може бути двоє), хто - збирає деталі і подає, а хто - укладає їх в коробку. Вихователь може бути рівноправним учасником.

Отже, на кількох заняттях діти самостійно і з допомогою вихователя знайомляться з новим конструкторським матеріалом і його властивостями, практично його випробують. І вже поза організованих занять діти самі із задоволенням грають і конструюють, використовуючи набутий досвід.

З чотирирічними дітьми організовується більш цілеспрямована робота, пов'язана з акцентуванням їхньої уваги на процесі конструювання. При цьому використовують і ігрові прийоми, завдяки чому цей процес стає мотивованим і цікавим.

У цьому віці у дітей можна формувати вміння виділяти в предметах їх просторові характеристики: «високий-низький», «широкий-вузький», «довгий-короткий». (Подібну роботу проводять і з використанням будівельного матеріалу.) Дітям пропонують побудувати коротку і довгу доріжки; широкі і вузькі ворота (дороги) для машин різних розмірів; високі та низькі паркани, башточки та ін. - тільки тепер шляхом скріплення деталей. Цьому можна присвятити три-чотири заняття, і в кінці кожного з них корисно обігравати готові конструкції, використовуючи машинки, фігурки тварин, різних чоловічків.

На останньому занятті всі будівлі дітей можна об'єднати, зручно розташувавши їх по відношенню один до одного, і організувати гру.

Спочатку діти можуть не називати просторові характеристики, але, даючи завдання типу «А тепер побудуй високу вежу, ... широкі ворота, щоб ось такі машини могли б проїхати ...», вихователь бачить, розрізняють їх діти чи ні. До кінця року майже всі діти можуть не тільки розрізняти просторові характеристики предметів, але й називати їх. Цьому також сприяє і конструювання з будівельного матеріалу.

Все це дуже важливо для розвитку не лише просторового орієнтування, а й самої діяльності конструювання. Надалі, конструюючи той чи інший об'єкт, діти попередньо в процесі його створення приміряють іграшку (машинку, качечку, матрьошку і т.п.) до ще не закінченої споруди. Часто можна при цьому чути дитячі висловлювання типу «... ні, треба ще вище, а то машина не проїде». Це говорить про те, що у дітей починає формуватися вміння виділяти в предметах їх просторові характеристики - висоту, довжину, ширину - і співвідносити предмети між собою за цими характеристиками.

При цьому у більшості дітей проявляється великий інтерес до процесу створення об'єктів, він стає більш цілеспрямованим і тривалим. Це говорить про зародження у дітей конструювання як діяльності. До п'яти років діти вже здатні замислити досить просту конструкцію, назвати її і практично створити.

Методика організації занять з дітьми старшого дошкільного віку

Спочатку краще використовувати вже знайомі дітям конструктори, і насамперед базові набори, а тематичні - тільки як додатковий матеріал.

Якісні зміни, що відбуваються в діяльності п'ятирічних дітей, дозволяють надалі ставити перед ними проблемні завдання, спрямовані на розвиток уяви і творчості. Для занять дітей доцільно ділити на підгрупи (по 5-6 дітей у кожній).

Так, на першому занятті цього етапу навчання кожної дитини дають Г-подібну фігуру, зроблену з деталей конструктора, і кажуть: «Це - недобудована конструкція чогось. Я почала будувати, а ви відгадайте, що я хотіла зробити, і добудуйте. Але перш ніж почати конструювати, скажіть мені на вушко, що ви будете робити ». Діти спочатку розглядають фігуру, перевертають її, іноді по кілька разів; деякі з них беруть інші більш дрібні деталі і приставляють до неї і т.д. І тільки після такого «практичного» обдумування (а вихователю важливо не квапити дітей з відповіддю) називають те, що, на їхню думку, почав робити вихователь. І далі, шляхом добудовування заданої основи, діти створюють різні, як правило, структурно прості конструкції: літак, лавку, будиночок і т.п. Вихователь схвалює дитячі рішення, а потім каже, що вона почала робити і не літак, і не лавку, а щось інше. Це викликає у дітей здивування. Вихователь пропонує подумати, що ж це могло бути. Діти починають або перебудовувати свою модель, видозмінювати її, або розбирати і конструювати заново. В результаті діти на одній Г-подібної основі можуть створити кілька різних конструкцій.

На наступних заняттях в якості основи недобудованої конструкції можна давати інші фігури: Т- і П-подібні, а також довгий тонкий і короткий товстий бруски, складені з декількох деталей конструктора. Завдання повторюються.

Уже на другому занятті діти діють більш впевнено, а деякі з них пропонують відразу 2-3 варіанти конструкції. При цьому задана фігура залишається основою, яку діти доповнюють для отримання нової конструкції. Інакше кажучи, діти освоюють спосіб «опредмечування» основи як спосіб побудови образу майбутньої конструкції.

До четвертого заняття діти починають використовувати задану фігуру не тільки як основу, але і як деталь нової конструкції. Наприклад, довгий брусок - це труба великого пароплава або стовп, на якому тримаються каруселі, і т.п. Це говорить про те, що задум (образ) будується способом «включення» заданої фігури не в якості основи, як було раніше, а як елемента загальної конструкції. А це - показник більш високого рівня розвитку уяви, творчості (після 5 років).

Зауважимо, що в цей же час діти починають освоювати конструювання з природного матеріалу і будувати художні образи цими ж способами. Отриманий дітьми досвід, безумовно, допомагає їм при творчому вирішенні завдань на добудовування фігури з деталей конструктора. Інакше кажучи, способи побудови образу стають узагальненими, і діти користуються ними самостійно в будь-якому вигляді конструювання.

На останньому занятті з цієї серії дітям можна дати всі вже знайомі їм основи і запропонувати вибрати загальну тему (наприклад: зоопарк, аеродром, місто тощо) та створити свої конструкції відповідно до теми.

А далі дітям (ближче до 6 років) можна пропонувати конструювання за умовами: побудувати міст для пішоходів через певну річку; багатоповерховий на два під’їзди житловий будинок; вулицю з двостороннім рухом і світлофором; зробити підйомний кран з кабіною для шофера і т.п.

На наступному етапі діти можуть конструювати за задумом: вони самі придумують тему, самі відбирають матеріал, домовляються, хто що буде робити, і т.п.

Для сюжетного колективного конструювання важливо створювати необхідні умови: вибрати разом з дітьми місце (килим, кілька складених столів тощо), забезпечити великими пластинами-підставками та додатковими тематичними наборами «LEGO DACTA» типу «Міський транспорт», «Люди світу» , «Домашні тварини» та ін.

Дошкільний вік - початковий етап становлення особистості. У цей період закладається: розвиток здібностей до конструювання який активізує розумові процеси дитини, народжує інтерес до творчого вирішення завдань, винахідливості і самостійності, ініціативності, прагнення до пошуку нового й оригінального. Творча діяльність завжди приваблива для дитини і змушує її думати, оскільки пов'язана зі створенням чогось нового, відкриттям нового знання або своїх нових можливостей.

ЛЕГО - конструювання, як і інші види діяльності сприяє розвитку не тільки дрібної моторики, а й розвитку мовної активності у дошкільнят. Особливість конструктивної діяльності полягає в тому, що вона, як і гра, відповідає інтересам і потребам дитини дошкільного віку. Вона дає можливість діяти з геометричними тілами, на практиці пізнавати їх колір, форму, величину, засвоювати правильні назви деталей, удосконалювати сприйняття просторових відносин. Ігрова форма занять сприяє розвитку у дітей пізнавального інтересу, дозволяє вберегти від зайвого дидактизму, стомлення, активізує часту зміну позицій.

Працюючи з конструктором, можна будувати моделі і при цьому навчатися, граючи і отримуючи задоволення. Коли придумуєш моделі сам, відчуваєш себе професійним інженером, механіком, будівельником або великим конструктором. І це здорово! Це дає повну свободу дій. Робота є жвавою і цікавою і відкриває абсолютно нові перспективи, де немає меж фантазії.

ЛЕГО допомагає дітям втілювати в життя свої задумки, будувати і фантазувати, захоплено працювати і бачити кінцевий результат своєї роботи.

Конструювання сприяє розвитку мислення, спритності, а також інтелекту, уяви та творчих задатків. Сприяє формуванню таких якостей, як уміння концентруватися, здатність співробітничати з партнером, і найголовніше - почуття впевненості в собі. Якщо з дитинства прагнути до пізнання - це перейде в уміння вчитися конструювання направлено і сприймати нове з великим інтересом.

Конспект заняття з логіко-математичного розвитку на тему

«З LEGO граємось, з LEGOрозвиваємось»

Програмовий зміст:

- вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором;

- продовжувати формувати уміння рахувати;

- закріпити навички дітей орієнтуватись в просторі, вміння виконувати завдання за словесними вказівками дорослого;

- узагальнити знання дітей про геометричні фігури;

- формувати навички знаходити зайвий предмет, робити умовивід;

- сприяти розвитку мовлення;

- розвивати логічне мислення, дрібну моторику рук, конструктивні здібності;

- виховувати самостійність, терплячість.

Матеріал: поштар, лист, пластинки, цеглинки LEGO DUPLO.

Хід заняття

1. Організаційний момент.

Вихователь: Доброго дня, дівчатка! ( Дівчатка плескають в долоні.)

- Доброго дня, хлопчики! ( Хлопчики плескають в долоні.)

- Доброго дня ті, у кого сьогодні чудовий настрій! ( Всі діти плескають в долоні.)

2. Сюрпризний момент.

Стук в двері, до групи заходить поштар:

- Добрий день. Це дитячий садок ”Малятко” ? У мене лист для дітей старшої групи ” Віночок” від королеви Математики.

- Дякуємо, вам дуже! До побачення.

- Діти вам цікаво дізнатись, що ж там написано?

Вихователь відкриває лист

І сувора й солов’їна

Математики країна.

Праця тут іде завзято

Вміють всі спритно рахувати, додавати, віднімати.

Вміють збагнути все кмітливо, дати відповідь сміливо.

Ледарів у нас немає!!!

Тому, я хочу перевірити ваші знання, щоб ви змогли довести, що ви не ледарі. Але мої завдання не будуть легкими. Сумніваюсь, що вам вдасться мене здивувати. Перевірятиму, я вас новим вам дуже відомим матеріалом – LEGO. Бажаю вам успіху!

Вихователь: Ну що діти доведемо, що ми не гірше розумних жителів країни Математики?

3. Основна частина.

- Діти, що ви бачите на столах?

- Як називаються ці частинки конструктора LEGO?

- Покажіть цеглинку розміру 2*2, 2*4.

- Покладіть дві цеглинки перед собою.

- Збільшіть на три. Скільки стало?

- Зробіть, щоб стало сім. Скільки цеглинок ви додали?

- Молодці. Складіть LEGO в лоточки і візьміть пластинки.

Гра ” Орієнтація на пластині ”

- Діти, будьте уважні та чітко виконуйте завдання:

- покладіть червону цеглинку 2*4 у центр пластинки;

- у правий верхній кут – синю цеглинку 2*2;

- у лівий нижній кут – жовту цеглинку 2*2;

- над червоною цеглинкою – зелену цеглинку 2*2;

- під червоною цеглинкою – жовту цеглинку 2*4.

Гра ” Що зайве?”

Перед дітьми на столі стоїть п’ять башточок.

- Яка башточка зайва?

- Чому зайва ця башточка?

- Чим ці башточки схожі?

- Чим вони відрізняються?

Гра повторюється ще раз з новими спорудами.

Фізкультхвилинка“Рухливі цеглинки”

- Візьміть будь якого кольору цеглинку та встаньте біля своїх стільчиків.

- У кого червоний колір – стрибають на двох ніжках, синій – присідають, жовтий - роблять нахили тулуба вправо вліво.

Гра ” Кольорові башти”

Вихователь показує дітям башточку, діти по черзі називають її кольори,розмір цеглинок.

- Скільки цеглинок 2*2; 2*4?

- Яких цеглинок більше? На скільки?

Діти будують башти та описують їх.

- З кількох деталей складається твоя башта?

- Якого кольору?

- У кого із вас за вашим столом башта вища?

Гра” Веселі геометричні фігурки DUPLO”

- Побудуйте будь – ласка квадрат.

- Скільки цеглинок ви використали будуючи квадрат?

- Що потрібно зробити для того, щоб квадрат перетворити на прямокутник?

- Побудуйте трикутник.

- Перетворіть трикутник на ромб.

- Побудуйте круг. ( Його не можливо побудувати, в нього не має кутів і сторін)

4. Підсумок заняття.

- Від кого ми отримали листа?

- З яким матеріалом ви працювали?

- Яка гра вам сподобалась найбільше?

- Що для вас було складним?

Дякую, вам за плідну роботу. Ви всі були активні, старанні. Ви молодці. На мою думку ви довели королеві Математики, що ви не ледарі, а навпаки розумні та кмітливі діти. Але не зазнавайтесь і пам’ятайте, що вам ще багато чого потрібно навчитись.

Тема: «У світі ЛЕГО-конструктора»

Мета: вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором, кількістю штирів, у вмінні з’єднувати цеглинки LEGO, розповідати про себе та свої вподобання, створювати позитивний емоційний фон у групі та сприяти налагодженню товариських стосунків між дітьми.

Розвивати координацію рухів, спритність, просторову уяву, уміння зосереджувати увагу; дрібну моторику рук, рухову пам’ять.

Виховувати співчуття, бажання допомагати.

Удосконалювати вміння описувати збудовану конструкцію з ЛЕГО.

Матеріали та обладнання: цеглинки LEGO DUPLO.

Хід заняття:

Організаційний момент.

Привітання. Психогімнастика.

«Пригадайко»

Підніміть цеглинку 2*2 червоного кольору, попросіть дітей уважно подивитися на неї і пригадати, як вона називається. Якого вона кольору чи форми?

- Знайдіть цеглинку зеленого кольору 2*4. Попросіть дітей уважно подивитися на неї і пригадати, як вона називається. Якого вона кольору чи форми?

Тепер попросіть дітей пильно подивитися на ці дві цеглинки (червону і зелену) і нехай кожна дитина назве одну характеристику будь-якої цеглинки, тобто скаже яка вона?

«Давайте знайомитись!»

Запропонуйте першій дитині поставити на пластинку будь-яку одну цеглинку, назвавши при цьому своє ім’я, та передати пластинку своєму сусідові. Так роблять усі діти по колу. Психолог пропонує роздивитися отриману модель. На що вона схожа?

Завдання і запитання (ускладнення, розширення):

· Яку цеглинку поставила Маша?

· А хто поставив синю цеглинку?

· Скільки всього цеглинок у нашій моделі? А скільки нас?

· Хто поставив однакові цеглинки?

· Чи можете ви знайти такі ж цеглинки, як у Каті?

· Катя поставила цеглинку червоного кольору. Чи подобається вам цей колір? Які ще кольори ви любите?

(При повторенні вправи в майбутньому можна попросити промовляти свій настрій, свою улюблену іграшку, заняття тощо).

«Море хвилюється»

(Діти в командах створюють за допомогою ЛЕГО предмет, річ, яку назве психолог).

«Молекули»

(Діти за сигналом психолога мають об'єднатися у пари, трійки, при цьому з’єднуючи цеглинки).

«Будь уважним подивись, так як я робити вчись»

Діти сидять півколом на килимі. Психолог демонструє цеглинки різних кольорів викладені у рядок та після слів: «Будь уважним подивись, так як я робити вчись» - пропонує дітям запам’ятати розміщення цеглинок за кольором. Після цього накриває цеглинки непрозорою тканиною і просить кожну дитину відтворити порядок розташування цеглинок за відповідним кольором. Можна ускладнити завдання запропонувавши дітям цеглинки різних кольорів і різних форм.

Підсумок заняття.

- Діти чи сподобалось вам заняття? - Що саме сподобалось? - Що нового ви сьогодні дізнались?

Світ гри – безмежний і яскравий. Він пропонує безліч можливостей для творчості, розвитку, навчання та самовираження і для дитини, і для дорослого. Саме під час гри дитина вчиться розуміти світ, опановує різні аспекти спілкування, має змогу на практиці застосувати свої знання та добувати такий необхідний для неї досвід. А дорослий граючи з дитиною, стає ближчим до неї, вчиться розуміти її та ефективно з нею взаємодіяти.

Запропоновані вправи є опорою для творчості педагога, вони є базою, на якій кожен зможе побудувати власну індивідуальну стратегію роботи з дітьми, керуючись їх інтересами та вподобаннями. Головне при цьому пам’ятати, що роль дорослого у грі – це роль дизайнера, який створює дитині умови для виявлення ініціативи, ненав’язливо спонукає до дії з допомогою відкритих питань, проблемних ситуацій та дружньої підтримки.

Дані ігри розраховані на дітей віком від 2 до 7 років. До участі в іграх залучаються також педагоги, батьки та інші дорослі, які небайдужі до гри, творчості та хочутьнавчати і вчитись із задоволенням. Одночасна участь у грі дітей і дорослого дозволить створити команду, яка беззаперечно досягне бажаного результату.

Кількість учасників гри є необмеженою, вона регулюється лише задумкою та бажанням дітей і передбачає можливість роботи як індивідуальної та підгупової, так і групової та командної.

Щоб розпочати гру знадобиться лише бажання та ініціатива і, звісно, конструктор LEGO. А ще будь-які додаткові матеріали: стрічки, іграшки, пластилін, папір, будь-який природній матеріал та ін.. Словом, усе те, що допоможе виявленню творчості та зробить гру ще цікавішою.

Де краще проводити гру? Там, де буде зручно дорослим та дітям. А це може бути і групова кімната, і музична зала, майданчик або спортзала. Варто лише продумати зручність розташування наборів для гри та розташування самих гравців. Необхідно щоб гравці мали змогу вільно рухатись, сидіти, стояти та розміщувати свої творіння.

Стосовно тривалості гри варто відмітити, що вона не є чітко фіксованою. Головне щоб усі учасники встигли насолодитись процесом творення, тому встановлення чітких часових рамок є недоречним. А ще такі ігри не мають закінчення і можуть починатись знову і знову у різних варіантах.

Використовувати ігри можна і під час організованої навчальної діяльності – як окремі дидактичні вправи або фізхвилинки, і як цікаві завдання на дитячих святах та розвагах, і як безпосередню ігрову діяльність. Головне - грати систематично, весело та натхненно!

Відкриваємо таємниці цеглинок DUPLO

Мета: Вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором, кількістю штирів. Формувати сенсорні основи сприйняття. Розвивати візуальну пам’ять. Розвивати координацію «око-рука». Розвивати дрібну моторику рук. Розвивати уміння вирішувати проблемні ситуації

Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO

Ключові слова: геометричні фігури, рахунок, кольори, спостережливість.

Хід вправи

Поділіть дітей на підгрупи (4-6 осіб)

Розташуйте в колі для кожної підгрупи набір із різних по кольору і формі цеглинок

Підніміть цеглинку 2*2 червоного кольору, попросіть дітей уважно подивитися на неї

Попросіть їх закрити очі і спробувати знайти перед собою цеглинку схожу на ту, що вони щойно бачили, а саме, цеглинку 2*2

Завдання і запитання (ускладнення, розширення):

Як вам вдалося знайти схожу цеглинку?

Це така ж цеглинка, яку тримає вихователь?

Чим ваші цеглинки схожі, а чим відрізняються?

Якого кольору ваша цеглинка? Чи ви можете знайти такий же колір у класній кімнаті? Назвіть, що саме ви бачите у кімнаті такого кольору?

Якої форми ваша цеглинка? Чи ви можете знайти предмети такої ж форми у класній кімнаті?

Опишіть цеглинку, яку ви тримаєте в руці!

Подумайте, як можна назвати виступи на цеглинці? (вводимо поняття «штирі»)

Покладіть вашу цеглинку поруч із цеглинкою вашого сусіда. Яку форму ви бачите зараз? (поняття «прямокутник»)

А чи зможете ви тепер у купі знайти цеглинку, яка виглядає так само, як ці дві разом? Якої форми ця цеглинка? Скільки квадратів можна помістити в цей прямокутник?

Чим відрізняється прямокутник від квадрата?

Ласкаво просимо в чарівний світ LEGO

Мета :Вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором, кількістю штирів; Формувати сенсорні основи сприймання; Розвивати візуальну пам'ять; координацію «око - рука»; дрібну моторику рук; Виховувати уміння вирішувати проблемні ситуації

Обладнання : цеглинки LEGO DUPLO, ілюстрація до казки «Троє поросят».

Ключові слова : геометричні фігури, рахунок, кольори, спостережливість.

Хід вправи

- Поділіть дітей на підгрупи по 4 – 6 осіб

- Розташуйте в колі для кожної підгрупи набір із різних по кольору і формі цеглинок.

-Діти, сьогодні ми з вами відправимось в чарівний світ LEGO, в якому ми будемо вчитись будувати та конструювати;

-А нам допоможе наша подружка, її звати цеглинка.

-Подивіться, ось вона (підняти та показати цеглинку 2*2);

-На яку геометричну фігуру вона схожа?(квадрат)

-Що вона вам нагадує? (відповіді дітей)

-В нашої цеглинки є сестрички.

-Спробуйте їх знайти на своїх столах(діти знаходять цеглинку 2*2 різник кольорів).

-Чому ви обрали саме ці цеглинки?

-Чи схожа ваша цеглинка на мою, і чим відрізняються?

-Подивіться, у наших цеглинок є виступи. Вони називаються штирі.

-Як ви гадаєте, для чого потрібні штирі? (для з’єднання цеглинок)

-Давайте спробуємо з’єднати дві цеглинки разом (діти з’єднують цеглинки)

-Як ви вважаєте, що можна побудувати з цеглинок такого розміру? (вежа, паличка…)

-А в нашої цеглинки є подружка, ось вона.(підняти і показати цеглинку 2*4)

-На яку геометричну фігуру вона схожа?(прямокутник)

-Чим прямокутна цеглинка схожа на квадратну цеглинку, і чим відрізняється?

-Подивіться, на прямокутній цеглинці також є штирі.

-Порівняйте, на якій цеглинці більше штирів. Чому?(на прямокутній, тому що вона більша за розміром)

-Як ви вважаєте, де люди використовують справжні цеглинки? (на будівництві ; для будування будинків тощо)

-Будинки будують не лише люди, а й тварини. Давайте пригадаємо, в якій казці тварини будували собі будинки.(«Троє поросят»)

-Які будинки побудували поросята?(із соломи, із гілок, із цегли)

-Що сталось із будинками Нуф – нуфа та Ніф – ніфа?

-Чому вовк не зміг попасти до будинка Наф – нафа?

-Нуф – нуф та Ніф – ніф не змогли побудувати міцні будинки, тому що не вміли. Давайте допоможемо поросятам побудувати будинки із цеглинок.

Діти самостійно будують будинки, підбирають деталі за формою та розміром.

Пригадайко

Мета: Вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором, кількістю штирів. Розвивати координацію рухів, спритність. Удосконалювати вміння описувати.

Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO

Ключові слова: колір, форма, назва деталі, опис, швидкість

Хід вправи:

Поділіть дітей на підгрупи (4-6 осіб). Розташуйте в колі для кожної підгрупи набір із різних по кольору і формі цеглинок

Підніміть цеглинку 2*2 червоного кольору, попросіть дітей уважно подивитися на неї і пригадати, як вона називається. Якого вона кольору чи форми?

Знайдіть цеглинку зеленого кольору 2*4. Попросіть дітей уважно подивитися на неї і пригадати, як вона називається. Якого вона кольору чи форми?

Тепер попросіть дітей пильно подивитися на ці дві цеглинки (червону і зелену) і нехай кожна дитина назве одну характеристику будь-якої цеглинки, тобто скаже яка вона?

Попросіть дітей якнайшвидше знайти по 3 синіх цеглинки 2*2, 4 зелених цеглинки 2*4, 1 жовту цеглинку з заокругленням.

Попросіть дітей побудувати модель з цих цеглинок і описати сконструйоване.

Кольорові будинки для LEGO - цеглинок

Мета: сприяти вправлянню дітей у розрізненні цеглинок LEGO DUPLO за кольором, знаходити відповідний колір та називати його. Формувати сенсорні основи сприйняття, вміння порівнювати, класифікувати, розрізняти предмети за величиною (великі, маленькі). Розвивати дрібну моторику рук. Виховувати наполегливість під час виконання завдання.

Обладнання: кольорові кошики, цеглинки різного кольору.

Ключові слова-характеристики, орієнтири: різнокольорові цеглинки, колір, поняття «один», «багато», уявлення «будинок-кошик», «величина», сприйняття, спостережливість.

Хід вправи.

1. Поділ дітей на підгрупи по 4-6 осіб.

2. Розташувати підгрупи навколо столів з дидактичним матеріалом: різнокольорові кошики, відповідного кольору (до корзинок) різні за величиною цеглинки LEGO DUPLO.

3. Запропонувати дітям уважно роздивитись матеріал.

4. Попросити розкласти цеглинки у свої будинки-кошики (за кольором).

Запитання і завдання (ускладнення, розширення).

1. Чи у кожної цеглинки є свій будиночок?

2. Чим цеглинки відрізняються в будиночку?

3. Скільки корзинок червоного (іншого) кольору? А скільки цеглинок цього кольору? Чого більше: корзинок чи цеглинок?

4. Знайдіть предмети в кімнаті такого ж кольору.

5. Візьміть в руки цеглинку червоного (іншого) кольору.

6. Добавити прозору корзинку та цеглинки додаткових кольорів (корзинок якого кольору не було). Запропонувати дітям скласти цеглинки іншого кольору в прозорий будиночок.

Правове виховання дошкільників

Цю роботу я розпочала з вивчення Базового компоненту дошкільної освіти, де чітко окреслено зміст і обсяг знань, умінь і навичок з проблем правового навчання. Він зорієнтований на системно-організоване життя дитини дошкіль­ного віку, створення таких соціально-пе­дагогічних умов організації життєдіяль­ності, які допомагають їй реалізуватися і самореалізуватися.

За основу роботи з цієї проблеми я взяла принцип з «Декларації прав дити­ни» (1959 р.): «Ми — діти світу. Хто б не були наші батьки, де б ми не жили і в що б ми не вірили, поводьтеся з нами, як з рівними. Ми гідні того, щоб отриму­вати все найкраще з того, що може да­ти світ, захищайте нас, щоб ми мали можливість рости гідно й вільно».

Правильна оцінка дитиною свого «Я» виступає регулятором її моральної по­ведінки, лежить в основі знань про свої права і обов'язки, в основі таких по­чуттів як відповідальність, сором, про­вина, совість. Компетентність внутріш­нього і психічного світу становлять уяв­лення дошкільника про пізнавальну ак­тивність, світ почуттів, цілеспрямовану діяльність, освоєння «Я», адекватну са­мооцінку, домагання визнання, психо­логічну стать, уявлення себе у часі — минулому, теперішньому, майбутньому, ставлення до своїх прав і обов'язків.

Подальша моя робота була спрямо­вана на власну самоосвіту. Підібрала і опрацювала значну кількість довідкової і методичної літератури, посібники, жур­нальні статті.

Визначила для себе ряд завдань, які потрібно реалізувати в ході роботи з дітьми:

— дитина повинна знати свої права, обов'язки, вміти пояснювати їх відмінність;

— навчити дитину перелічувати свої елементарні права і домагатися їх ви­конання;

- навчити називати і виконувати свої основні обов'язки;

- сформувати у дітей вміння ро­зуміти зв'язок слів «право», «прави­ло», «честь», «обов'язок»;

— домагатися розуміння того, що власне ім'я вказує на її індивіду­альність, навчити радіти своєму імені, знати свої ласкаві імена, щоб діти зрозуміли, що вони вказують на відмінність від інших, засвідчують по­зитивне ставлення рідних і близьких;

— навчити дітей виробляти елемен­тарні судження про свої досягнення, досягнення інших;

— виховувати прагнення до високої самооцінки;

— навчити оперувати займенником «Я», відрізняти себе з-поміж інших;

— усвідомлювати те, що можна обхо­дитися своїми силами;

— вміти знайти спільне та відмінне між собою та іншими.

Виходячи з цих завдань, свою роботу я веду в двох напрямках:

— робота з дітьми;

— робота з батьками.

Була складена модель формування правового світогляду дітей.

Основними етапами роботи з дітьми стали:

— констатуючий;

— мотиваційно-інформаційний;

— інформаційно-дійовий;

— самостійна діяльність дітей.

На першому етапі — констатуючому, я поставила перед собою мету: дізнати­ся, що знають мої підопічні з цього пи­тання.

Я розробила для дітей ряд питань, відповіді на які дали мені змогу пра­вильно побудувати свою роботу:

— Як ти розумієш слово «правило»?

— Як ти розумієш слово «право»?

— Як ти розумієш слово «обов'язок»?

— Яких правил ти повинен дотриму­ватись?

— Які обов'язки ти маєш або знаєш?

— Які права ти маєш?

— Хто тебе ображає, коли ти обра­жаєшся і чому?

— Хто тебе може захистити?

— Кого захистити можеш ти?

Результати були такі: з низьким рів­нем знань було 67%, з середнім — 35%, з високим не було взагалі, але вже че­рез півроку роботи мала наступні ре­зультати: дітей з низьким рівнем знань, умінь і навичок було 15%, з середнім — 50%, з високим — 35%.

Другий етап — мотиваційно-інформа­ційний — включає читання художньої літератури, вивчення віршів, зміст, яких відповідає завданням правової освіти, проведення тематичних правових бесід.

На інформаційно-дійовому етапі з дітьми проводила заняття, ігри, вправи, метою яких є: дати дітям знання про їхні права, обов'язки; формувати розуміння того, що в своїй поведінці діти повинні керуватися моральними нормами, зна­ти доступні межі поведінки.

Останній етап роботи включає оцінно-контрольну діяльність, яка простежуєть­ся в ігровій, трудовій, пізнавальній і ко­мунікативній діяльності. Вона включає в себе вміння дитини оцінювати і контро­лювати дії однолітків і свої власні дії.

Склала перспективний план роботи, який передбачає роботу з дітьми на за­няттях з різних розділів програми: «Ди­тина і навколишній світ», «Розвиток мовлення», «Музика», «Образотворче мистецтво», «Безпека життєдіяльності».

Підібрала та розробила самостійно дидактичні ігри, вправи спрямовані на розвиток уваги дитини до самої себе, своїх почуттів, переживань; на розвиток у дітей навичок спільної діяльності, по­чуття колективізму, розуміння індивіду­альних особливостей інших людей; на усвідомлення відносин в сім'ї; розуміння своєї унікальності; формування адек­ватної самооцінки. Ці дидактичні ігри, комунікативні та мовні вправи допома­гали мені формувати у дітей знання з цієї проблеми; випробувати свої сили зіставивши з бажаннями; практично ви­користовувати набуті знання і навички

не колись у далекому майбутньому, а сьогодні, що стало запорукою їхнього успішного засвоєння. Розроблені впра­ви, ігри, завдання спонукають дитину до таких проявів: ініціативність; самостій­ність; креативність (здатністьдотвор­чоговирішенняусілякихпроблем); по­вага до чужої думки; самопізнання; са­мооцінка.

Підібрала художні твори та поетичні рядки, приказки і прислів'я з даної теми, які використовувала для самостійного виду роботи: читання, розповідання, за­учування, для бесід за змістом прочита­ного, і як фрагмент окремого заняття з правового чи морального виховання.

В ході проведення різних ігор, вправ, занять я вислуховую все, що скаже ди­тина і намагаюся сприйняти так, як во­на це бачить і розуміє. Намагаюся пра­вильно реагувати на різні, на мій пог­ляд, найабсурдніші ідеї.

Для цього в мене є заготовлені фрази типу:

— ця думка цікава;

— з'явилася нова ідея;

— цікавий поворот;

— давайте внесемо ясність.

Організовую бесіду так, щоб всі почу­ли й вислухали свого ровесника. При проведенні бесід на правову тему, даю дітям можливість розташуватися кому як зручно, хто з ким хоче. Так вони вчаться прислуховуватися до себе, своїх бажань. Інколи буває так, що ди­тина пропонує неможливе. В такому ви­падку, я намагаюся довести думку дити­ни до логічного кінця. Тобто, надати ма­люку можливість в процесі спільного

аналізу самому переконатися у немож­ливості на даному життєвому етапі, за даних умов, здійснити задумане.

Крім освітньо-виховної роботи з діть­ми, значну увагу я приділяю роботі з батьками. Адже досягнення повною мірою певних результатів неможливо без допомоги сім'ї. В.Сатер висловився: «...Якщо ми хочемо змінити світ, треба змінити сім'ю». Адже батьки — це вчи­телі у найважливішій школі на світі — школі становлення особистості. Тут не­має вихідних і канікул, їм доводиться виконувати свої обов'язки 24 години на добу, 365 днів на рік.

В роботі з батьками поставила мету: формувати правовий світогляд батьків, активізувати їхню увагу та підвищити інтерес батьків до збереження і захисту прав і гідності дітей.

Плануючи різні форми роботи з бать­ками, дотримуюсь плану-схеми. Цей план-схема сприяє формуванню світо­гляду батьків, активізує їхню увагу й підвищує інтерес до способів збере­ження і захисту прав дітей.

Складовіроботи: профілактика, діагностика та корекція.

Профілактика складається з просвіт­ницької діяльності та залучення батьків до освітньо-виховного процесу. Просвіт­ницька діяльність включає: ознайом­лення з положенням Конвенції ООН про права дитини та із Законом України «Про охорону дитинства» за допомогою оформлення стендів, організації вис­тупів фахівців, випуску усних журналів, розроблення відповідних пам'яток, про­ведення спільних свят з використанням літературно-музичних композицій.

Зміст діагностичної роботи станов­лять: анкетування і тестування батьків, а також відвідування дітей удома, що допомагає вивчити емоційне самопо­чуття дитини в родині, соціально-педа­гогічні умови родинного виховання, ставлення батьків до своєї дитини. Після аналізу та обробки одержаних ре­зультатів стратегія і тактика подальшої роботи з батьками.

Корекційна робота здійснюється че­рез розроблення технологій залучення батьків «групи ризику» до корекційно-педагогічного процесу, через створення груп і проведення в них зустрічей, засідань, спеціальних тренінгів, кон­сультацій фахівців.

З метою виявлення знань батьків про права дітей я провела анкетування: «Що я знаю про права дитини». 30% батьків взагалі не чули про документи, які стосуються захисту прав дітей. Тіль­ки 20% змогли більш-менш впевнено відповісти на запитання анкети.

Виходячи з цього, я розробила перс­пективний план роботи з батьками.

Я зрозуміла, що в першу чергу, маю довести до відома батьків таку інфор­мацію:

— сприймайте свою дитину як рівну собі людину. Частіше давайте їй зро­зуміти, що ви на неї покладаєтесь і, впевнені, що вона виконає ваші дору­чення;

— залучайте малюка до спільної з ва­ми діяльності, набравшись терпіння і розуміючи, що малюк далеко не все зробить до ладу;

— з повагою ставтеся до малюка і йо­го справ;

— виховуйте у дитини розуміння того, що її настрій, як і ваш, впливає на емоційний стан інших членів родини.

Відштовхуючись від цього, батькам було надано ряд консультацій з пробле­ми прав дітей та захисту цих прав; виго­товила ширму з питань правового вихо­вання дітей і розробила ряд пам'яток з питань сімейного виховання, провела анкетування і тестування батьків.

Ознайомившись зі змістом ширм, па­м'яток, батьки поступово стали залучати­ся до співпраці. На правових лекторіях батьки Не тільки з зацікавленістю вислу­ховували інформацію, виступи спеціа­лістів, а й самі висловлювали свої думки, брали участь в тренінгових вправах та ділових іграх, вступали в дискусію.

Тому я вважаю, що спільна праця з батьками допоможе мені повністю ре­алізувати завдання цього проекту, який стосується правового виховання дітей.

Кожна думка, досвід, має право на своє існування.

Я зробила, що могла, і нехай, хто мо­же, зробить краще. Моя практична діяльність має безмежний простір І я з вдячністю і зацікавленістю познайом­люсь з зауваженнями, пропозиціями, вислухаю кожного, хто поділиться своїм досвідом. Адже новий день принесе нові сумніви, інші думки, ідеї, досягнен­ня, проблеми...

«Мояособистість— неготоваре­альність, ятворюсвоюособистість, творюїїітоді, колипізнаюсебе».

Кiлькiсть переглядiв: 2207

Коментарi