Дата народження : 10.01.1969р.
З дивовижним постійно змінним світом природи дитина починає знайомитися з перших років життя. Її приваблюють шум дощу, шелест листя, яскравий метелик, що здійнявся над запашною квіткою, малесенька сніжинка, яка спустилася на руку, кумедне пухнасте кошеня і перламутрові рибки в акваріумі. Дітям подобається гуляти на подвір’ї, лазити по деревах, бавитися в піску, милуватися квітами, годувати домашніх улюбленців. Для дитини кожен прожитий день – це справжнє відкриття. Адже її оточують численні чудові перетворення, кожне із яких – таємниця. Маленький жолудь перетворюється на величезного дуба , жовта кульбабка за ніч стає пухнастою білою кулькою, неповоротка гусінь раптом злітає в небо легким витонченим метеликом. Малюки намагаються зрозуміти світ, обстежуючи його не тільки візуально, а й на дотик, смак, нюх, тобто залучаючи всі органи чуття. Ефективна організація пізнавальної активності дошкільників сприяє розвитку особистості, формуванню гуманістичних цінностей, допомагає знімати психологічне навантаження, яке несе в собі ритм сучасного життя. Тому вихователеві потрібно бути всебічно розвиненим, щоб вміти відповісти дитині на її «хто?», «де? », «як? «, «чому? », «навіщо? » і т. д.
Кожен педагог – і починаючий, і досвідчений – повинен постійно працювати над собою, вдосконалювати не тільки свою педагогічну майстерність, а й накопичувати, засвоювати та передавати ці нові цікаві знання, факти своїм вихованцям.
Структурними компонентами пошуково-дослiдницької дiяльностi дошкiльнят є три етапи реалiзацiї.
Перший етап. Педагог ставить проблему, накреслив стратегiю й тактику її розв’язання, але саме рішення дитина має знайти самостiйно. На першому етапi пошуково-дослiдницька дiяльнiсть дiтей (молодший і середний дошкiльний вiк) відбувається пiд керiвництвом вихователя. Її включають в iнтегрованi заняття, прогулянки, iгри з предметами, iгри-загадки, конструктивнi, сюжетно-рольовi й режисерськi игри, проводять пiд час спостережень за об’єктами i явищами живої та неживої природи i як самостiйну діяльнисть пiд час дослiдiв.
Другий етап. Педагог ставить проблему, але метод, шляхи її розв’язання дитина шукає самостiйно. На цьому рівнi допускається колективний пошук. У другому етапі пошуково-дослідницької дiяльностi беруть участь старші дошкiльники. З ними проводять елементарні дослiдження.
Третiй етап. Вищий рiвень. Постановку проблеми, пошук методiв її дослiдження й розв’язання дiти здійснюють самостiйно. На третьому, заключному, етапi дослідницького навчання дiти працюють тiльки самостiйно й самі застосовують знайому вже методику дослiджень, створюють для них необхiднi умови. Успiшною на цьому етапi буває діяльність дiтей з високим рiвнем розвитку інтелектуальних здiбностей.
Характерною особливістю самостiйної пошуково-дослiдницької дiяльності дошкiльникiв є те, що вона репрезентує активні методи, змiнює предмет пізнання. Цiннiсть її полягає в тому, що діти не отримують готовi знання вiд педагога, а роб лять вiдкриття та розширюють кругозiр, а отже, створюються умови для активного вивчення та пiзнання навколишнього свiту.
Нежива природа: повiтря, вода, грунт, електрика, звук, вага, свiтло, тепло тощо.
Жива природа: характерні особливостi природноклiматичних зон, рiзноманiтнiсть живих органiзмiв та їх пристосування до навколишнього середовища тощо.
Людина: будова та функцiонування органiзму.
Рукотворний свiт: матерiали та їхнi властивостi, результати продуктивної дiяльностi.
Програмовий змiст з кожної теми ускладнюється вiдповiдно до зростання вiкових можливостей дiтей i набуття ними власного пiзнавального досвiду в пошуково дослiдницькiй дiяльностi.
Запропонованi форми роботи забезпечують особистiсно орiєнтовану дiяльнiсть педагога, спрямовану на створення особливої атмосфери, яка дає дитинi можливiсть реалiзувати свою пiзнавальну активнiсть та самостiй нiсть.
* Спостереження;
Програмовий зміст: продовжити знайомити дітей з творами Василя Сухомлинського, формувати інтерес до явищ живої і неживої природи. Уточнювати і розширювати знання про стан води, її роль для оточуючого. Вправляти в умінні придумувати означення та однокореневі слова, вирішувати проблемні питання, висловлювати свою думку, вміти відстояти своє судження, граматично правильно будувати речення. Розвивати логічне мислення, творчість. Виховувати любов та бережне ставлення до природи.
Підготовка дітей: протягом року діти знайомились з творчістю В. Сухомлинського на тематику явищ природи: «Барвисте коромисло», «Краплини роси», «Хлопчик і сніжинка», «Перша крига на ставку». З дітьми проводились екскурсії в природу, бесіди, заняття в природі, досліди, спостереження.
Матеріал до заняття: фланелеграф, демонстраційний та роздатковий матеріал, підставки.
Хід заняття:
(Діти сидять перед фланелеграфом, а на ньому в різних кутках розташовані зображення різних пір року)
Вихователь:
Діти, які пори року ви бачите на фланеграфі?
Послухайте цікаву історію:
Одного дня на дворі з хмаринки пішов дощ зі снігом і в повітрі зустрілись Краплинка і Сніжинка.
Якої пори року може таке трапитися? (варіанти відповідей дітей.)
Краплинка подивилась на Сніжинку і подумала: «Вона така красива, ніжна, різбляна, а я така сіра, незграбна».
Сніжинка привітно посміхнулась і сказала:
«Добрий день, сестричко!»
Краплинка здивовано подивилась і не зрозуміла, чому Сніжинка назвала її сестричкою.
Вихователь запитує дітей:
- Чому Сніжинка назвала Краплинку сестричкою? (вислуховує варіанти відповідей дітей і продовжує розповідь).
Засвітило тепле сонечко і Краплинка засяяла в райдузі різними барвами. І вона стала красивою.
- Якими барвами засяяла Краплинка?
Краплинка побігла далі і бачить стоїть пишний, зелений, могутній дуб. Замилувалась вона красою дуба. На дворі світило сонце. Був жаркий, спекотний день. Краплинка бачить, на ялинці сидить пташка і сумно співає.
- Чому пташка така сумна? (відповіді дітей).
- Як Краплинка може їй допомогти?
Напоїла Краплинка пташку, а та їй подякувала і весело заспівала. І ось Краплинка помітила, що стала трішки меншою
- Чому вона поменшала? (відповіді дітей).
Проходячи через ліс, Краплинка вийшла на маленьку галявину, на якій росла Квітка. Вона вирішила підійти і познайомитись. Побачила, що Квіточці дуже погано: пелюстки опустились до землі.
- Чому Квіточка себе так почувала, як ви думаєте? (відповіді дітей).
Напоїла Краплинка Квіточку, умила, освіжила і запропонувала дружити. І з тих пір стали Краплинка і Квіточка кращими друзями на світі.
Побігла Краплинка далі і бачить: стоїть млин з опущеними крилами і не крутиться. А люди чекають борошна і не можуть дочекатися.
- Діти, з яких причин не крутиться млин, як ви гадаєте? (відповіді дітей).
Млин, який стоїть на річці називається водяний і крутиться він завдяки силі води.
- Як ви гадаєте одна краплинка може поповнити воду у річці? (відповіді дітей).
Краплинка згадала про своїх друзів і вирішила покликати їх.
- А кого могла покликати Краплинка? (відповіді дітей).
От Краплинки і взялись за руки і утворили сильний потік, від якого млин закрутився. Зерно почалось молотитись і борошно посипалось у мішки. Краплинка подякувала своїм друзям і попрощалась з ними.
Останні дні літа були жаркими, Краплинка багато працювала і з кожним днем ставала все меншою і меншою.
- Якою роботою займалась Краплинка влітку? Кому ще Краплинка могла допомагати?
Раптом Краплинка почала підніматись вгору.
- Чому таке трапилося? (відповіді дітей). Проведення досліду з випарювання води.
Настала осінь подув холодний вітер, листя почало опадати з дерев, пішов осінній холодний дощ. І знову Краплинка впала на землю.
- На що може перетворитись Краплинка восени? (в туман, мокрий сніг, дощ).
Читання оповідання В.Сухомлинського «Де береться Краплинка?»
Питання до дітей:
- Яке диво могла побачити Оленка? (сніжинка стала краплинкою води)
- То де ж поділась сніжинка?
А на що може перетворитись Краплинка зимою? (в сніг, лід, бурульку, іній, крупу).
Проведення досліду “Кольоровий лід”.
Гра «Який, яка, яке?»
Сніжинка яка?
Краплинка яка?
Гра «Підбери слова» (Діти на слух визначають однокореневі слова і позначають їх фішками).
Вода, водиця, водяний, водолаз, заводь, підводний, водичка, водопад, водограй. Сніг снігурка, сніговик, снігурі, сніжинка, сніжка, підсніжник, засніжений, сніжок.
Вода потрібна всім: і рослинам, і тваринам, і птахам, і комахам, і рибам, і нам, людям. І всім вода потрібна чиста, прозора. Тому ми повинні її берегти, не забруднювати самим і не дозволяти забруднювати іншим.
Твір В. Сухомлинського «Де береться краплинка?»
Бігала Оленка по льоду. Падали сніжинки. Ніби плавали у повітрі. Одна сіла на рукав. Дивиться Оленка на пухнасту сніжинку. Шестикутна зірочка, така красива, блискуча. Ніби казковий майстер вирізьбив її зі сріблястої платівочки. Наблизилась Оленка до сніжинки. Дивиться, милується нею. І бачить диво: сніжинка стала краплиню води.
Конспект заняття на тему:
(рекомендовано для дітей старшого дошкільного віку)
Програмовий зміст:
Креативний розвиток :
- Формувати у дітей діалектичне мислення , тобто бачити різноманітність світу у системі взаємозв’язку у Всесвіті, Сонячній системі .
Пізнавальний розвиток:
- Розвивати власний пізнавальний досвід в узагальнюючому вигляді за допомогою наочних засобів (символів, умовних замінників, моделей ). Розвивати інтерес до наукового пізнання соціальної дійсності, допитливість.
Мовленнєвий розвиток:
- Закріпити в активному словнику назви деяких космічних об’єктів, терміни «космос», «планета», «Земля» та слова споріднені з ними. Сприяти розвитку навичок розповідного мовлення , удосконалювати вміння добирати антоніми.
Фізичний розвиток:
- Закріплювати та удосконалювати навички різних видів ходьби та бігу, вправляти в стрибках на обох ногах з просуванням уперед, у ходьбі крок в крок .
Виховувати у дітей естетичне сприйняття та уміння милуватися сонцем, зоряним небом. Розвивати творчу уяву та фантазію.
Матеріал: пластмасові маленькі м’ячики, листок ватману, готові форми планет з зашифрованими назвами, акварельні фарби, пензлі, вода. Логічна гра «Обери правильну думку», музично-рухливий етюд «Зорі скачуть», рухлива гра «Вийди, вийди сонечко», гра «Ракета».
Для дослідів: ножиці, лінійка, біла крейда, олівець, клейка стрічка, папір чорного кольору, пластилін, дерев’яна шпажка.
Художньо-літературний матеріал: Казка «Живе у космосі дружна сімейка», українська пісенька «Вийди, вийди сонечко», музично-рухливий етюд «Зорі скачуть».
Попередня робота.
Пізнавальні бесіди «Невідомий Всесвіт», «Скільки зірок на небі», «Добовий рух Землі», «Зміна дня і ночі на Землі», «Планета Земля та її супутник Місяць», «Планети Сонячної системи». Читання творів українських та зарубіжних авторів: Н.Забіла «У космос», В.Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово», Т.Шевченко «Зоре моя вечірня я», Ю.Гагарін «Що я думав перед стартом», О.Кучерявий «Політ Стрілочки-Допитливочки».
Хід заняття
Роздаю дітям пластмасові м’ячики. Діти йдуть по колу несучі на долоні м’яч і стежачи, щоб він не впав. За сигналом зупиняються.
Запитання до дітей.
Діти що у вас в руках? (куля)
На що схожа куля? (сонце)
Послухайте загадку. Голуба хустинка, жовтий клубок, по хустинці катається, людям посміхається?
Правильно, Сонце. А яке воно? (кругле, тепле, жарке)
А де знаходиться Сонце? (в космосі, на небі )
А навіщо нам потрібне Сонце?
Сонце велике чи маленьке?
Чому воно здається маленьким?
Проводжу логічну гру « Обери правильну думку».
- Узимку сонце світить сильніше, чи слабкіше чим літом? Чому? (узимку нижче, чим літом)
- Сонце це супутник, чи велика зірка? (велика зірка)
- Сонце має форму овала, чи кулі? (має форму кулі)
- Сонце дарує нам повітря і воду, чи світло і тепло? (світло і тепло)
- У ночі сонце ховається за обрієм, чи за хмарами? (ховається за обрієм)
- Улітку світловий день довший, чи коротший ніж узимку? (довгий улітку)
- А зараз відгадайте наступну загадку. На чорному полі золоті ліхтарики летять? (небо і зорі)
- А коли ми можемо побачити зорі? (уночі)
- Де вони знаходяться?
- Чому здаються такими маленькими?
Музично-рухливий етюд «Зорі скачуть».
Згадаємо діти, як мерехтять зорі на небі у морозяний вечір, ніби «танцюють». Зараз і ми станемо маленькими, веселими зірочками та пострибаємо під веселу музику.
(Діти виконують різні стрибки, підстрибування угору, вперед, почергово на одній нозі.)
Молодці. Веселі та проворні ваші зірочки. А хочете дізнатися чому зірки, як нам здається, рухаються колом? Зараз ми з вами проведемо дуже цікавий дослід.
Дослід №1
Матеріал: ножиці, лінійка, біла крейда, олівець, клейка стрічка, папір чорного кольору.
Хід експерименту.
Вирізати з паперу коло діаметром 15 см. Навмання намалювати крейдою на чорному колі 10 маленьких крапочок. Проколоти коло в центрі олівцем та залишити його там, прикріпити знизу клейкою стрічкою. Затиснути олівець між долонями, швидко крутити.
Висновок.
На паперовому колі, яке обертається, з’являються світлові кільця. Подібне відбувається на фотопластинах астрономів: світло зірок залишає на фотопластині довгий коловий слід, наче зірки рухаються по колу. Насправді ж, рухається сама Земля, а зірки відносно неї нерухомі. Хоч нам здається, що рухаються зірки, рухається фотопластина разом із Землею, яка в свою чергу, обертається навколо своєї осі. Як це відбувається, можна представити за допомогою досліду.
Дослід №2
Матеріал: шматочок пластиліну, дерев’яна шпажка.
Хід експерименту.
Беремо шматочок пластиліну й катаємо кулю – це планета Земля. Дерев’яною шпажкою проколюємо кулю по центру – це вісь Землі. Насправді вісь Землі невидима, уявлювана. А зараз розкрутимо спицю, утримуючи її за довгий кінець
Висновок.
От так обертається наша планета Земля навколо своєї осі.
Діти, але наша планета Земля, обертаючись навколо своєї осі, обертається ще і навколо Сонця. Давайте пригадаємо, як ми називаємо Сонце і всі планети, що обертаються навколо нього. (Сонячна система)
Так, молодці. Я думаю, що вам хочеться дізнатися про планети більше. Чи однакові вони, чи різні? Чим вони відрізняються? Чим схожі?
Пропоную вам послухати невеличку казку.
Живе у космосі дружна сімейка – Сонячна система. Маму звуть – Сонце, її дітей планетами. Вони, як маленькі каченята біля качки, кружляють навколо Сонця і всіх воно любить і зігріває. Найшвидшого синочка звуть Меркурій. Найкрасивішу доньку – Венера. Найдрібнішу доньку – Земля. Найбешкетнішого сина – Марс. Найбільшого сина – Юпітер. Силою та спокійним характером відрізняються два брати – Уран і Нептун. Веселуна звати – Сатурн. А найменшого і найсумнішого Плутон. У дітей планет є супутники-друзі. У Землі є друг Місяць. Вони завжди разом. І крутиться Місяць у жовтій сорочці навколо Землі, заглядає їй у вічі. Не можна в Космосі без дружби.
Сподобалась бачу вам казочка. Чи запам’ятали ви, які ж були за характером діти у Сонечка? (швидкий, прекрасна, добра, веселий, сумний, сильний)
Як добре ви запам’ятали характерні риси планет. А зараз давайте доберемо до цих слів протилежні за значенням слова:
швидкий - повільний
прекрасний – потворний
добрий – злий
гарний – поганий
великий – малий
сумний – веселий
сильний – слабкий
Молодці. Давайте пограємо в гру «Вийди, вийди, сонечко.»
Хід гри .
Давайте разом утворимо «сонечко». Дівчатка – коло, хлопчики – промені. Діти зображають сонечко, ідуть по колу зі словами :
Сонечко, сонечко,
Заглянь у віконечко,
Високо зійди –
Далеко посвіти.
Далі, навпаки, дівчата – промені, а хлопчики утворюють коло.
Як гарно ви гралися, так дружно, сонечко розсміялося і розмістилося ось на цьому великому аркуші паперу.
Давайте ми станемо з вами справжніми дослідниками космосу та розташуємо навколо Сонця планети. Пам’ятаєте, за яким порядком вони знаходяться у нашій казці?
А для цього ви повинні взяти заготовлені шаблони планет, розгадати, яка це планета, прочитавши ребус, пригадати її колір, розмалювати і помістити у відповідне місце в Сонячній системі (діти виконують завдання).
Ну що ж, Сонячна система готова. Час нам помріяти стати космонавтами та відправитись в міжпланетну подорож.
Гра «Ракета»: Діти стають один за одним. Йде відлік : 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1- пуск. Діти рухаються до Сонячної системи, навколо неї.
Чи сподобалась вам наша подорож?
Чим?
Чи мрієте ви стати космонавтами?
(відповіді дітей)
КАРТОТЕКА ДОСЛІДІВ ТА ЕКСПЕРИМЕНТІВ
Мета: познайомити дітей з властивістю води - прозорістю
Матеріал: склянка з водою, склянка з молоком, 2 ложечки.
Вихователь пропонує в обидві склянки покласти палички або ложечки. У якій з склянок їх видно, а в якій т- ні? Чому? Перед нами молоко та вода, у склянці з водою ми бачимо паличку, а у склянці з молоком - ні.
Висновок: вода прозора, а молоко - ні.
Мета: познайомити дітей з властивостями води
Матеріали: склянки з водою.
Запропонуйте дітям понюхати воду і сказати, чим вона пахне (або зовсім не пахне). Як і в попередньому випадку, з найкращих спонукань вони вас почнуть запевняти, що вода дуже приємно пахне. Нехай нюхають ще і ще, поки не переконаються, що запаху немає. Однак підкресліть, що вода з водопровідного крана може мати запах, так як її очищають спеціальними речовинами, щоб вона була безпечною для вашого здоров'я.
Мета: познайомити дітей з властивостями води
Матеріали: склянки з водою, склянки з соком
Запропонуйте дітям спробувати через соломинку воду.
Питання: чи є у неї смак?
Дуже часто діти переконано кажуть, що вода дуже смачна. Дайте їм для порівняння спробувати сік. Якщо вони не переконалися, нехай ще раз спробують воду. Поясніть, що коли людина дуже хоче пити, то з задоволенням п'є воду, і, щоб висловити своє задоволення, говорить: «Яка смачна вода!», Хоча насправді її смаку не відчуває.
А ось морська вода на смак солона, тому що в ній багато різних солей. Людина таку воду не може пити.
Мета: Довести, що вода - рідка, може текти, не має форми
Матеріали: Порожня склянка, склянка з водою, ємкості різної форми.
Дайте дітям два стаканчика - один з водою, інший - порожній, і запропонуйте акуратно перелити воду з одного в інший.
Запитання:
Ллється вода? Чому? (Тому що вона рідка. Якби вода не була рідкою, то вона не змогла б текти в річках і потічках, не текла б з крана.)
Оскільки вода рідка, може текти, її називають рідиною. Тепер запропонувати переливати воду в ємкість різних форм.
Запитання:
Що відбувається з водою, яку форму вона приймає?
Мета: виявити процес випаровування води, залежність швидкості випаровування від умов (відкрита і закрита поверхня води).
Матеріал: дві мірні однакові ємкості.
Діти наливають рівну кількість води в ємкості; разом з вихователем роблять позначку рівня; одну ємкість закривають щільно кришкою, іншу - залишають відкритою; обидві ємкості ставлять на підвіконня.
Протягом тижня спостерігають процес випаровування, роблячи позначки на стінках ємкостей та фіксуючи результати в щоденнику спостережень. Обговорюють, чи змінилася кількість води (рівень води став нижче позначки), куди зникла вода з відкритої ємкості (частки води піднялися з поверхні в повітря). Коли ємкість закриті, випаровування слабке (частки води не можуть випаруватися з закритого посудини).
Мета: виявити властивості води: вода може бути теплою і холодною, деякі речовини розчиняються у воді. Чим більше цієї речовини, тим інтенсивніше колір; чим тепліше вода, тим швидше розчиняється речовина.
Матеріал: ємкості з водою (холодної та теплої), фарба, палички для розмішування, мірні стаканчики.
Дорослий і діти розглядають у воді 2-3 предмета, з'ясовують, чому їх добре видно (вода прозора). Далі з'ясовують, як можна забарвити воду (додати фарбу). Дорослий пропонує пофарбувати воду самим (в стаканчиках з теплою і холодною водою).
Запитання:
В якому стаканчику фарба швидше розчиниться? (У склянці з теплою водою).
Як забарвиться вода, якщо барвника буде більше? (Вода стане більш пофарбованою.)
Мета: закріпити розуміння того, що речовини у воді не зникають, а розчиняються.
Матеріали: склянки з водою, пісок, цукровий пісок, акварельні фарби, ложечки.
Візьміть два стаканчика з водою. В один з них діти покладуть звичайний пісок і спробують розмішати його ложкою.
Запитання:
Що виходить?
Розчинився пісок чи ні?
Візьмемо інший стаканчик і насиплемо в нього ложечку цукрового піску, розмішали його.
Запитання:
Що тепер сталося?
В якому з стаканчиків пісок розчинився?
Запропонуйте дітям розмішати акварельний фарбу в стаканчику з водою. Бажано, щоб у кожної дитини була своя фарба, тоді ви отримаєте цілий набір різнобарвної води.
Запитання:
Чому вода стала кольоровою? (Фарба в ній розчинилася)
Мета: знайомити з властивостями води
Матеріали: бурульки різних розмірів, миски.
Принесіть бурульки в приміщення, помістивши кожну в окремий посуд, щоб дитина спостерігала за своєю бурулькою. Якщо дослід проводиться в теплу пору року, зробіть кубики льоду, заморозивши воду в холодильнику. Замість бурульок можна взяти кульки зі снігу.
Діти повинні стежити за станом бурульок і кубиків льоду в теплому приміщенні. Звертайте їх увагу на те, як поступово зменшуються бурульки і кубики льоду. Що з ними відбувається? Візьміть одну велику бурульку і кілька маленьких. Слідкуйте, яка з них розтане швидше.
Важливо, щоб діти звернули увагу на те, що відрізняються за величиною шматки льоду розтануть за різні проміжки часу.
Висновок: лід, сніг - це теж вода.
Мета: Довести існування повітря
Матеріали: таз з водою, порожній стакан, соломинка
Перевернуть стакан вверх дном і повільно опустити його в банку. Звернути увагу дітей на те, що стакан потрібно тримати дуже рівно. Що виходить? Чи потрапляє вода в стакан? Чому ні?
Висновок: в склянці є повітря, воно не пускає туди воду.
Дітям пропонується знову опустити стакан в таз з водою, але тепер пропонується тримати склянку не прямо, а трохи нахиливши її. Що з'являється в воді? (Видно бульбашки повітря). Звідки вони взялися? Повітря виходить зі склянки, і його місце займає вода.
Висновок: Повітря прозоре, невидиме.
Дітям пропонується опустити в склянку з водою соломинку і дути в неї. Що виходить? (Виходить буря в склянці води).
Висновок: в воді є повітря
Мета: показати, що повітря має об'єм
Матеріали: пластикова пляшка, таз, поліетиленовий пакет, кулька для пінг-понгу, тепла вода, лід.
За допомогою розширення повітря можна змусити монету підстрибнути. Постав пляшку з довгою шийкою в глибокий таз. Намочи ободок горлечка і поклади зверху велику монету. Тепер налий в таз теплої води. Тепла вода нагріє повітря всередині пляшки. Повітря розширюється і штовхає монету вгору.
Виконай цей дослід, щоб дізнатися, що відбувається, коли повітря охолоджується. Поклади в поліетиленовий пакет кілька кубиків льоду і розкришити їх за допомогою качалки. Насип лід в пляшку і закрий кришку. Потряси пляшку, потім постав її. Дивись, що станеться з пляшкою, коли лід охолодить всередині неї повітря.
Коли повітря охолоджується, воно стискається. Стінки пляшки втягуються, так що всередині не залишається порожнього простору.
Зроби вм'ятину в кульці для пінг-понгу. Тепер поклади її в склянку з теплою водою. Вода нагріє повітря у середині кульки. Повітря розшириться і виправить вм'ятину.
Мета: побачити, як повітря може підтримувати предмети.
Матеріал: два однакових аркуша паперу, стілець.
Запропонуйте малюкові зім'яти один аркуш паперу. Потім нехай він встане на стілець і з однакової висоти кине одночасно зім'ятий і рівний листок. Який листок приземлився раніше?
Висновок: зім'ятий листок впав на підлогу раніше, так як рівний листок опускається, плавно кружляючи. Його підтримує повітря.
Мета: довести, що повітря легше води
Матеріал: надувні іграшки, таз з водою
Дітям пропонується "втопити" іграшки, наповнені повітрям, в тому числі рятувальні круги.
Запитання:
Чому вони не тонуть?
Висновок: Повітря легше води.
Налийте в таз воду. Візьміть віяло і помахайте їм над водою. Чому з'явилися хвилі? Віяло рухається і як би виходить вітер. Повітря теж починає рухатися. Вітер - це рух повітря. Зробіть паперові кораблики і опустіть їх в воду. Подуйте на кораблики. Кораблики пливуть, завдяки вітру. Що відбувається з корабликами, якщо вітру немає? А якщо вітер дуже сильний? (Все це діти можуть продемонструвати).
Мета: знайомити дітей з властивостями повітря
Матеріали: мильні бульбашки
1. Поставте перед дитиною стаканчик з мильними бульбашками і запропонуйте видути мильні бульбашки.
2. Обговоріть, чому вони називаються мильними, що всередині цих бульбашок і чому вони такі легкі, літають.
Магнітне завдання.
Мета: дізнатися, чи дійсно магніт притягує металеві предмети.
Матеріал: невеликий аркуш паперу, цвях, магніт.
Малюк кладе на стіл аркуш паперу, а поруч - цвях. Як за допомогою магніту можна підняти аркуш паперу? Потрібно покласти під папір цвях, а зверху докласти магніт і підняти. Цвях прилипне до магніту і підніме папір.
Мета: познайомитися з магнітом і магнітної силою.
Матеріал: аркуш кольорового паперу, скріпка, нитки, магніт.
Малюк з вашою допомогою вирізає з паперу метелика. Тепер прикріплює до неї скріпку, а до скріпки - нитку. Нехай візьме в одну руку нитку, а в іншу магніт. Як змусити метелика літати? Магніт притягує скріпку, і метелик піднімається - «літає».
Мета: знайомити дітей з властивостями піску
Матеріали: лоток, пісок, лупа
Візьміть чистий пісок і насипте його в великий лоток. Розгляньте через лупу форму піщинок. Вона може бути різною, в пустелі вона має форму ромба. Візьміть пісок в руки, він сипучий. Спробуйте його пересипати з рук в руки.
Мета: знайомити дітей з властивостями піску
Матеріали: лоток, пісок
Візьміть жменю сухого піску і випустіть його цівкою так, щоб він потрапив в одне місце. Поступово в місці падіння утворюється конус, що росте в висоту і займає все більшу площу біля основи. Якщо довго сипати пісок, то в одному місці, або в іншому виникають сплави. Рух піску схоже на перебіг.
Мета: знайомити дітей з властивостями піску
Матеріали: лоток, пісок
Розрівняйте майданчик з сухого піску. Рівномірно по всій поверхні сипте пісок через сито. Занурте без натискання в пісок олівець. Покладіть на поверхню піску який-небудь важкий предмет (наприклад, ключ). Зверніть увагу на глибину сліду, що залишився від предмета на піску. А тепер струсіть лоток. Виконайте ключем і олівцем аналогічні дії. У накиданий пісок олівець зануриться приблизно вдвічі глибше, ніж в розсіяний. Відбиток важкого предмета буде помітно більш виразним на накиданому піску, ніж на розсіяному. Розсіяний пісок щільніший.
Мета: знайомити дітей з властивостями піску
Матеріали: лоток, пісок
Запропонуйте пересипати мокрий пісок. Мокрий пісок не можна сипати цівкою з долоні, зате він може приймати будь-яку потрібну форму, поки не висохне. Коли пісок намокне, повітря між гранями кожної піщинки зникає, мокрі межі злипаються і тримають один одного. На мокрому піску можна малювати, висихаючи, малюнок зберігається. Якщо в мокрий пісок додати цемент, то і висохши, пісок свою форму не втратить і стане твердим, як камінь. Ось так пісок працює на будівництві. Запропонуйте зробити будівлі з піску, намалювати картинки на піску.
Мета: знайомити дітей з властивостями піску та глини
Матеріали: лоток, пісок, глина
Запропонувати дітям з'ясувати властивості піску та глини, пробуючи їх на дотик (сипучі, сухі). Діти наповнюють стаканчики одночасно однаковою кількістю води (вода повинна повністю піти в пісок). З'ясувати, що сталося в ємностях з піском і глиною (Вся вода пішла в пісок, але стоїть на поверхні глини); чому (у глини частинки ближче один до одного, не пропускають воду); де більше калюж після дощу (на асфальті, на глинистому ґрунті, тому що вони не пропускають воду в середину; на землі, в пісочниці калюж немає); чому доріжки в городі посипають піском (для вбирання води.)
Мета: знайомити дітей з властивостями піску
Матеріали: лоток, пісок, пісочний годинник
Показати дітям пісочний годинник. Нехай вони подивляться за тим, як пересипається пісок. Дайте дітям можливість відчути тривалість хвилини. Попросити дітей набрати в долоньку як можна більше піску, стиснути кулачок і дивитися, як біжить цівка піску. Діти не повинні розтискати свої кулачки до тих пір, поки не висиплеться весь пісок.
Мета: знайомити дітей з властивостями ґрунту
Матеріали: лотки, пісок, глина, грунт, насіння, перегнилі листя
Візьміть глибокий лоток. Приготуйте грунт: пісок, глину, перегнилі листя, потім посадіть туди насінину рослини. Полийте водою і поставте в тепле місце. Разом з дітьми доглядайте за посівом, через деякий час з'явиться паросток.
Висновок: що земля родюча, в ній багато мінералів, вона пухка.
Мета: знайомити дітей з властивостями ґрунту
Матеріали: грунт, квітковий горщик, вода
Насипте сухої землі в квітковий горщик або в бляшанку від консервів з отворами в дні. Поставте горщик в тарілку з водою. Пройде деякий час, і ви помітите, що грунт змочений до самого верху. Коли немає дощів, рослини живуть за рахунок води, яка піднімається з глибших шарів грунту.
Важливу роль у розвитку дослідницької діяльності дітей відіграє сім'я. Традиційно багато батьків сприймають дошкільний вік як вік підготовки дитини до шкільного навчання. Тому на першому плані у батьків варто розвиток пізнавальних цінностей. З цією метою більшість батьків використовують заняття з дитиною в домашніх умовах у формі уроків, водячи його на різного роду курси підготовки до школи, гуртки. Такий підхід, як правило, призводить до негативних наслідків: дитина неохоче займається, втрачається учбова та пізнавальна мотивація, в результаті сповільнюється його розвиток.
Тому батьків необхідно залучати у виховно-освітній процес дитячого садка. Це дозволить батькам якомога краще дізнатися, як утворювати дітей, спираючись на їх природну допитливість і дослідницьку активність, а так само придбати знання про нові форми взаємодії з дитиною. Під взаємодією розуміється не тільки обмін інформацією, а й організація спільних дій, що дозволяють партнерам реалізуватися у спільній діяльності.
Організація нової форми співпраці з родиною вимагає попередньої підготовки, освіти батьків.
Перший етап - організаційно-підготовчий. На цьому етапі проводиться діагностична та просвітницька діяльність з батьками і дітьми.
Взаємодії з дітьми батьків треба необхідно вчити. Організація цікавої спільної діяльності сприяє встановленню більш продуктивних контактів між ними, дає можливість виробити нові форми та інші норми спільних дій, а також критично оцінити власний стиль взаємодії з дитиною. Співпраця згуртовує сім'ю.
Для дитини важливо, щоб мама й тато підтримували її інтереси, що зумовлює необхідність розроблення й оновлення наочної інформації для батьків щодо здійснення дослідницької діяльності, проведення консультацій, запрошення батьків у якості асистентів під час проведення досліджень. Доцільно залучати батьків до оснащення у групі природничих осередків, дослідницьких центрів, збирання експонатів під час сімейного відпочинку, допомагати в оформленні різноманітних колекцій.
Для формування компетентності батьків із дослідницької діяльності дітей дошкільного віку пропонуємо проводити навчання з тем "Дитяче дослідження в домашніх умовах", "Як організувати міні-лабораторію в домашніх умовах", "Ми – дослідники", "У світі чарівної магії", "Маленькі дослідники" тощо.
Жили-були на Землі чотири незвичайні друзі: Землинка, Іскринка, Краплинка та Вітринка. Вони були дуже цікаві та завжди готові до нових пригод. Але одного дня, коли вони прокинулися, виявилося, що щось зовсім не так. Пропала вода, грунт, вітер та вогонь! Це було дуже серйозно, адже без цих елементів Земля не могла існувати.
Землинка, Іскринка, Краплинка та Вітринка вирішили розслідувати цю загадку. Вони зібралися разом і почали шукати сліди. Першими вони звернули увагу на відсутність води. Землинок засмутився, але Іскринка весело сказала: "Не хвилюйся, Землинко, ми знайдемо воду! Відправимось на пошуки разом!"
Так, друзі вирушили у свою першу пригоду. Вони пройшли лісом, перелізли через річку та дісталися до гір. Там вони зустріли мудрого старого дерева, яке знало все про воду. Воно розповіло, що вода зникла через те, що люди забруднюють річки та озера. Землинка, Іскринка, Краплинка та Вітринка вирішили зробити великий експеримент, щоб показати людям, як важливо берегти воду.
Друзі зібрали всіх мешканців лісу та почали проводити експеримент. Вони показали, як вода забруднюється, коли в неї кидають сміття. А потім вони показали, як можна очистити воду, використовуючи фільтри та спеціальні методи. Люди були дуже вражені та обіцяли берегти воду та не забруднювати її.
Після успішного експерименту, Землинка, Іскринка, Краплинка та Вітринка вирішили знайти причину зникнення грунту. Вони пройшли через поля, ліси та гори, аж поки не зустріли мудрого ведмедя. Ведмідь розповів, що рунт зник через неправильне використання добрив та хімічних речовин. Друзі вирішили провести ще один експеримент, щоб показати, як правильно доглядати за грунтом.
Вони зібрали всіх сільських жителів та почали проводити експеримент. Вони показали, як правильно використовувати добрива та як не забруднювати грунт хімічними речовинами. Люди були дуже вдячні та обіцяли дбати про грунт та використовувати екологічно чисті методи сільського господарства.
Так, Землинка, Іскринка, Краплинка та Вітринка вирішили знайти вітер. Вони пройшли через поля, ліси та гори, аж поки не зустріли мудрого орла. Орел розповів, що вітер зник через забруднення атмосфери та викиди шкідливих речовин. Друзі вирішили провести ще один експеримент, щоб показати, як важливо берегти вітер.
Вони зібрали всіх мешканців міста та почали проводити експеримент. Вони показали, як викиди шкідливих речовин впливають на атмосферу та вітер. А потім вони показали, як можна зменшити забруднення, використовуючи екологічно чисті технології та енергію відновлюваних джерел. Люди були дуже вражені та обіцяли берегти вітер та зменшувати забруднення атмосфери.
Нарешті, Землинка, Іскринка, Краплинка та Вітринка вирішили знайти вогонь. Вони пройшли через поля, ліси та гори, аж поки не зустріли мудрого дракона. Дракон розповів, що вогонь зник через забруднення лісів та неправильне використання вогню. Друзі вирішили провести ще один експеримент, щоб показати, як правильно користуватися вогнем.
Вони зібрали всіх мешканців лісу та почали проводити експеримент. Вони показали, як правильно розпалювати вогонь та як не забруднювати ліси. Люди були дуже вдячні та обіцяли берегти вогонь та не використовувати його неправильно.
Після всіх цих пригод, Землинка, Іскринка, Краплинка та Вітринка повернулися додому. Вони були дуже щасливі, що змогли допомогти Землі та людям. Вони зрозуміли, що наука та експерименти можуть бути дуже корисними для розвитку світу.
Так, Землинка, Іскринка, Краплинка та Вітринка стали вчителями і почали вчити дітей про важливість бережливого ставлення до води, грунту, вітру та вогню. Діти були дуже захоплені та обіцяли допомагати Землі та берегти її ресурси.
Вони жили довго і щасливо, допомагаючи Землі та навчаючи дітей важливості науки та експериментів. Історія про їхні пригоди стала відомою по всьому світу, і всі люди почали берегти Землю та використовувати її ресурси розумно.
Так закінчується наша казка, діти. Пам'ятайте, що наука та експерименти можуть змінити світ на краще, але ми повинні бути відповідальними та берегти нашу прекрасну планету.
Жив-був у маленькому селі хлопчик на ім'я Макс. Він був дуже цікавим і допитливим хлопчиком, який завжди мав багато запитань. Одного дня, коли Макс гуляв біля річки, він помітив щось дуже дивне. Вода в річці зникла! Всі рибки, качки і навіть камінці, які зазвичай лежали на дні річки, зникли разом з водою.
Макс був впевнений, що це була загадка, яку він повинен розгадати. Він вирішив стати справжнім дослідником і дізнатися, що сталося з водою. Він зібрав свої дослідницькі інструменти і почав свою пригоду.
Спочатку Макс вирішив поговорити з місцевими мешканцями, щоб дізнатися, чи помітили вони щось незвичайне. Він зустрів старого рибалку, який розповів йому, що вода почала зникати після того, як в селі з'явився дивний чоловік у великому капелюсі. Чоловік пропонував мешканцям нову "чарівну" воду, яка, за його словами, мала надзвичайні властивості.
Макс зрозумів, що цей чоловік має щось спільне з загадкою зникнення води. Він вирішив знайти цього чоловіка і дізнатися, що він знає про воду. Макс пішов до місцевої лабораторії, де проводилися наукові дослідження, і зустрів там вченого на ім'я професор Віктор.
Професор Віктор був дуже розумним і веселим вченим. Він розповів Максу, що цей чоловік у великому капелюсі використовував магію, щоб змінити воду. Він створив спеціальний пристрій, який забрав воду з річки і переніс її в інший світ. Це було дуже небезпечно, оскільки вода є життєво важливим ресурсом для всіх істот.
Макс вирішив зупинити цього чоловіка. Він і професор Віктор створили план, як повернути воду назад. Вони зібрали всіх мешканців села разом і почали проводити експерименти. Вони використовували наукові знання, щоб створити новий пристрій, який міг перенести воду з іншого світу назад до річки.
Після багатьох годин експериментів і великої роботи, вони змогли повернути воду до річки. Всі мешканці села були щасливі і вдячні Максу та професору Віктору за їхню допомогу. Вони зрозуміли, як важлива вода для їхного життя і як важливо бути обережними з цим цінним ресурсом.
Макс став героєм села і був нагороджений медаллю за свою винахідливість та відвагу. Він розумів, що наука і експерименти можуть допомогти вирішувати складні проблеми і змінювати світ навколо нас.
Завдяки своїй пригоді, Макс навчився бути відкритим до нових ідей, бути винахідливим і завжди питати "чому". Він розумів, що наука може бути дуже веселою і цікавою, і завжди готовий був досліджувати нові речі.
Так закінчилася казка про Дослідника і загадку зникнення води. Вона навчила дітей, що наука і експерименти можуть бути захоплюючими та корисними для розвитку, а також нагадала, як важливо берегти природні ресурси і бути відкритими до нових ідей.
Крапелька води була дуже цікавою і допитливою. Вона завжди хотіла дізнатися більше про світ навколо себе. Одного разу, коли вона випала з хмари, вона вирішила відправитися у захоплюючу подорож, щоб дізнатися, як створюється сніг.
Крапелька води пролетіла над лісом, де зустріла веселого білого Зайчика. Він розповів їй, що для створення снігу потрібно поєднати холод і вологу. Крапелька води вирішила допомогти Зайчику і разом вони почали експериментувати. Вони збирали крижані квіточки, заморожували воду і навіть робили сніжки. Після багатьох спроб вони нарешті зрозуміли, як створюється сніг. Крапелька води була дуже щаслива, що вона допомогла Зайчику в цьому цікавому експерименті.
Після цієї пригоди Крапелька води повернулася на своє місце в хмарах і розповіла всім про свою захоплюючу подорож. Вона вчила всіх, що наука і експерименти можуть бути дуже цікавими та корисними. І навіть найменша крапелька води може зробити велике відкриття, якщо вона вірить у себе.
Так закінчилася ця весела і цікава казка про Крапельку води і її пригоди зі створенням снігу. Нехай вона навчить дітей, що ніколи не зупинятися на досягнутому і завжди вірити у свої сили.